Mattias Goldman fortsätter. 2024 var ett intensivt, men tyvärr ett förlorat år för transportsektorns omställning.
Nya bilars utsläpp ökade för första gången sedan 2018, klimatpåverkan från fossila drivmedlen ökade kraftigt, elbilsexporten slog rekord, transporternas klimatpåverkan vände uppåt och Sveriges klimatpåverkan ökade snabbare än beräknat samtidigt som kolinlagringen i skog och mark minskar.
Transporternas utsläpp är nyckeln för att nå egna 2030-mål och EU:s 2030-krav och då slippa böter. De miljarderna är bättre att använda för Sveriges omställning.
Förutom allvarliga floppar, finns också glädjande flippar att bygga vidare på och befintlig lag att hålla sig till som exempelvis fyrstegsprincipen för ökad transporteffektivitet.
2030 uppmanar också regeringen att förverkliga Klimatkommunernas förslag till avtal till avtal mellan stat och kommun om hållbara transporter, öronmärkt finansiering för gång och cykling, storsatsning på järnvägen, hållbar jobbpendling genom ett nytt reseavdrag och att kommunerna ska få reglera parkeringen.
2025 är ett intensivt klimatår, det kan du se i vår sammanställning månad för månad. I Sverige börjar det med sänkt skatt på fossil bensin och höjd skatt på el vilket ger är fel signal.
Samtidigt ger regeringen samtliga ideella organisationer undantag från EU:s krav på laddning på parkeringar med minst 20 parkeringsplatser, sänker premien för eldrivna lätta lastbilar och urholkar bonus-malus ytterligare genom att undanta husbilar och beskatta etanolbilar.
IEA:s granskning av Sverige anger att vi har goda möjligheter att bli en global ledare i omställningen och vad vi gör i närtid avgör om vi kan kapitalisera på potentialen. Det är dags att ta fasta på framstegen och önskemålen från näringsliv och kommuner.
Mattias Goldmann
Grundare och vd, 2030-sekretariatet