DEBATTARTIKEL
Pågående batteribyte hos tungt fordon i Kina. Foto: Logistikia. Pågående batteribyte hos tungt fordon i Kina. Foto: Logistikia.

Kommer Kina att ta över elektrifieringen?

Elektrifieringen av tunga transporter pågår febrilt. Samtidigt kräver elektrifiering, förutom tillgång till laddinfrastruktur, tillgång till bland annat batterier. Northvolt skulle bli Europas stora batteritillverkare, men befinner sig nu i stället i en krissituation som kräver tillskott av stora ekonomiska resurser och antagligen även mer input av erfarenhet kring serietillverkning av batterier. Ska detta komma från Kina?

Under Sveriges Televisions nyheter denna morgon diskuterades Northvolts situation. Northvolt har bland annat förlorat stora kunder då dessa vänt sig till andra producenter av oro för att inte kunna få sina batterier från Northvolt. Samtidigt har lastbilstillverkare, exempelvis Daimler Trucks, startar sin egen batteritillverkning.

Pengar är ett stort problem för Northvolt, men i bakgrunden anas andra problem. Under morgonnyheternas intervju i ämnet sade experten att det inte är otänkbart att Kina är det land som har pengarna och även kunskapen att serietillverka batterier. Frågan uppstår då – varför kan inte Sverige serietillverka batterier om andra länder kan?

Medan Sverige, och för den delen Europa, kämpar med att få en laddinfrastruktur på plats, händer det saker i Asien. BYD är ett av de kinesiska tillverkarnamnen, både på den tunga och lätta sidan, som snabbt kommer högt upp på listan när det gäller innovativa, fungerande lösningar för elektrifiering.

Redan nu har BYD på personbilssidan testat ”autonoma” batteribyten för personbilar där föraren inte behöver sitta i bilen när bytet sker, men det är nog den tunga sidan som sticker ut.

I januari 2024 kunde vi skriva om ett seminarium som hölls av Logistikia på temat ”Batteribyte för elektrifierade tunga lastbilar”. Seminariet byggde på en studieresa till Kina som gav vid handen att av världens 10 största tillverkare av elektriska tunga lastbilar är nio kinesiska och med det leder Kina elektrifieringen inom transportsektorn. Batteribyte för tunga lastbilar är en lösning som dominerar inom laddning.

De kinesiska elfordonen i olika viktklasser blir allt fler allt snabbare i allt fler länder och enligt en rapport från International Council on Clean Transportation (ICCT), ligger Kina i framkant när det gäller batteribyten för tunga fordon.

Redan i dag är Kina närvarande i företag världen över, exempelvis i Volvo Cars och Volvo Lastvagnar. Om Kina går in i Northvolt, vad kommer att hända då?

Kan Europas lastbilstillverkare möta Kina när det gäller ellastbilar och lösningar för laddinfrastrukturen? Kan politikerna hantera situationen?

Om artikeln

Publicerad: 2025-01-08 15:55
Kategori: Debatt
Taggar: Batteribyte Elektrifiering Ellastbilar Kina Laddinfrastruktur Logistikia Serietillverkning av Batterier