David Högfeldts uppgift på Road Partner i Örebro är bland annat att sköta uppföljningen av kör- och vilotider hos ett antal åkerier. Han fortsätter. I det arbetet har jag upptäckt att det är tämligen vanligt förekommande att inhyrda chaufförer orsakar mängder med överträdelser för åkerier som de är inhyrda hos.
När det gäller överträdelser ser jag en kombination av både handhavandefel av färdskrivaren och okunskap om regelverken.
Den överträdelse som är i särklass vanligast är att föraren glömmer att registrera rast inom sex timmar vilket alltså är en överträdelse av vägarbetstidslagen. En annan är att missa knappa in startland som oftast är ett handhavandefel enligt min uppfattning.
Det är betydligt vanligare att inhyrda förare orsakar överträdelser jämfört med ordinarie förare eftersom de inhyrda oftast inte fått den utbildning som ordinarie förare får av sin åkare. Jag upplever att många bemanningsföretag inte fortlöpande utbildar sina förare.
Problemet för åkeriet som hyr in en förare ligger i att åkeriet inte har kontroll på vilken utbildning och kunskap den inhyrda föraren besitter, men åkeriet får ta konsekvenserna eftersom de har ansvar för överträdelser som orsakas i deras fordon.
När det gäller åkeriets ordinarie förare har åkeriet både möjlighet och skyldighet att utbilda sin personal regelbundet, men när de inhyrda förarna begår fel upptäcker åkeriet inte det förrän överträdelsen redan har skett.
Jag anser att ett seriöst bemanningsföretag självklart ser till att utbilda sina förare jämte kontrollerar att de förare de hyr ut har den kunskap som krävs för att inte belasta åkerierna med överträdelser.
Ett åkeri som belastas med överträdelser och sanktionsavgifter blir per automatik fortsatt intressant för Transportstyrelsen och det föranleder fler tillsyner som i värsta fall kan leda till att åkeriet mister sitt trafiktillstånd.
Åkeriet har självklart ansvar att planera rutterna så att det går att följa gällande regelverk, men det räcker inte hela vägen. När jag kontaktat Transportstyrelsen i frågan är svaret att åkeriet ska påtala för föraren vad som blivit fel och om det inte blir någon bättring ska åkeriet inte anlita föraren igen. Skadan är dock då redan skedd.
Finns det en lösning eller i vart fall en del av en lösning? Jag tycker att ett åkeri som hyr in förare ska skriva i kontraktet med bemanningsföretaget att om den inhyrda föraren orsakar överträdelser som åkeriet får betala sanktionsavgift för, ska bemanningsföretaget stå för den kostnaden.
Det skulle också kunna vara ett bra argument för seriösa bemanningsföretag om de i sin marknadsföring kan påvisa att de garanterar att förarna som hyrs ut har fått regelbunden utbildning i de regelverk som gäller och har den kompetens som krävs för att hantera en färdskrivare. Det skulle även kunna bidra till att minska marknaden för oseriösa bemanningsföretag.
Sammanfattningsvis innebär detta att åkerier som hyr in personal behöver säkerställa att de förare som hyrs in verkligen har den kunskap som krävs. Det ger också en möjlighet för bemanningsföretagen att påvisa att deras förare har vad som krävs för att säkerställa kvaliteten hos bemanningsföretaget. Ett sådant företag blir per automatik intressant för åkerierna när de behöver hyra in förare.