I dag tvingas många chaufförer parkera sina lastbilar på olämpliga och osäkra platser på grund av det begränsade antalet uppställningsplatser. Det kan handla om vägrenar, obevakade industriområden eller ställen där de riskerar att utsättas för stölder och överfall.
Dåliga parkeringsförhållanden leder inte bara till otrygghet för förarna utan även till farliga trafiksituationer och förseningar i transportflödena. Samtidigt har stölder och kriminalitet riktade mot transportsektorn ökat under senare decennier, vilket gör behovet av trygga parkeringsmöjligheter än mer akut.
Problemet har uppmärksammats både nationellt och inom EU. I dag saknas det cirka 100 000 parkeringsplatser för lastbilar i Europa och de flesta som finns är inte tillräckligt säkra för att ge förare en trygg arbetsmiljö.
Sverige är tyvärr inget undantag. Trots att vi har en välutvecklad transportinfrastruktur saknas investeringar i rast- och uppställningsplatser för lastbilar.
I Sverige finns det i dag endast en uppställningsplats som lever upp till kraven på en säker uppställningsplats. Det behövs fler parkeringsplatser med god belysning, videoövervakning och tillgång till faciliteter som toaletter och duschar.
Att investera i säkra uppställningsplatser är inte bara en fördel för förarna – det gynnar hela samhället. Med bättre rastplatser minskar risken för trötthetsolyckor och transportflödet kan ske mer effektivt. Dessutom skulle det bidra till en attraktivare arbetsmiljö för lastbilschaufförer vilket är en viktig aspekt i en bransch som redan lider av förarbrist.
Det är välkommet att Europaparlamentet redan har börjat driva frågan, och att transportkommissionären Apostolos Tzitzikostas under sin utfrågning lovade att sätta press på medlemsstaterna för att påskynda utvecklingen av dessa nödvändiga infrastruktursatsningar.
Nu uppmanar vi regeringen och ansvariga myndigheter att prioritera frågan om säkra uppställningsplatser. Det är dags att erkänna vikten av godstransporter och ge förarna de förutsättningar de förtjänar. En trygg och välfungerande transportsektor är en förutsättning för ett fungerande samhälle.
Mikael Andersson, branschchef, Transportindustriförbundet
Anders Josephsson, näringspolitisk expert, Transportföretagen