DEBATTARTIKEL
”Ett populistiskt förslag från politiker som vill "hjälpa" ungdomar genom att ge dem gratis körkort via Arbetsförmedlingen”, säger Pär Dahlstedt, skolchef på Bomhus Trafikskola. Foto: Genrebild. ”Ett populistiskt förslag från politiker som vill "hjälpa" ungdomar genom att ge dem gratis körkort via Arbetsförmedlingen”, säger Pär Dahlstedt, skolchef på Bomhus Trafikskola. Foto: Genrebild.

”Gratis körkort? Låt oss ta en afterski i stället!”

”Nu är det dags igen. Ett nytt populistiskt förslag från politiker som vill "hjälpa" ungdomar genom att ge dem gratis körkort via Arbetsförmedlingen. Fantastiskt! Vem vill inte ha gratis saker? Problemet är bara att förslaget är ungefär lika genomtänkt som att ge bort liftkort i fjällen till den som inte har råd med semester. Trevligt, visst, men vad har det med jobb att göra”, säger Pär Dahlstedt, skolchef på Bomhus Trafikskola.

Att ta ett körkort kostar pengar, men är inte alltid den enda lösningen till att få ett arbete. I chaufförsbristens värld öppnar dock ett B-körkort för att bli yrkesförare, men det yrket passar inte alla. Frågan Pär Dahlstedt ställer är om det är rätt att vissa kategorier ska få en ”gräddfil” med gratis körkort på skattebetalarnas bekostnad.

Pär Dahlstedt, som själv kör lastbil och har åkeriverksamhet, skriver. Låt oss prata klarspråk: Att ta körkort är en investering i personlig frihet och utveckling, inte en arbetsmarknadsåtgärd. Att staten plötsligt ska börja dela ut körkort till vissa medan andra får spara och kämpa ihop till sitt är både orättvist och feltänkt. Om vi nu ändå ska låta skattebetalarna stå för notan, varför inte göra det rättvist och sänka kostnaderna för alla?

Men körkort är ju så dyrt säger nog många och ja, ett B-körkort kostar i snitt 25 000 kronor i Sverige. En stor summa, men låt oss sätta det i perspektiv. De flesta tar körkort vid 24 års ålder och kör sedan bil i ungefär 50 år. Det innebär att kostnaden per år blir cirka 500 kronor. En halv tusenlapp om året för en livsförändrande färdighet.

Jämför det med en vecka i fjällen. Liftkort, boende, afterski, samma pengar, men här får vi bara en trevlig vecka och möjligen ett benbrott som bonus. Många ungdomar sparar till både fjällresan och körkortet för att de ser värdet i det. Det handlar om prioriteringar, inte politik.

Vad händer om vi gör det billigare? Ska vi skära ner på kunskapskraven och obligatoriska moment för att pressa priset? Visst, men vad kostar det när trafikskadorna skjuter i höjden? Förra året skadades 14 500 personer i trafiken vilket kostade samhället minst en miljard kronor i direkta kostnader och svenska företag nio miljarder i förlorade intäkter. Lägg till invaliditetsersättningar och personligt lidande så inser vi snabbt att ett billigare, men sämre körkort kan bli en dyr historia för oss alla.

Om vi nu absolut ska finansiera körkort med skattepengar, låt oss åtminstone göra det rätt. CSN hanterar redan studielån och bidrag för utbildning och körkort är i allra högsta grad en utbildning. Att koppla det till Arbetsförmedlingen är som att be Försäkringskassan att subventionera gymkort då de helt enkelt inget har med saken att göra.

Så, kära politiker, vill ni verkligen hjälpa fler att ta körkort? Då är det bättre att se över skattepolitiken och sänka kostnaderna för alla i stället för att skapa fler dyra särlösningar som låter bra i valrörelsen, men som saknar verklighetsförankring.

Och för er som fortfarande vill ha något gratis: Kanske en resa till fjällen i stället? Liftkort och afterski på skattebetalarnas bekostnad, varför inte, det är ju också utvecklande.

Pär Dahlstedt, skolchef på Bomhus Trafikskola

Om artikeln

Publicerad: 2025-03-12 15:55
Kategori: Debatt
Taggar: Bomhus Trafiksola Chaufförsutbildning CSN Gratis Körkort Pär Dahlstedt Populistiska Politiska Beslut Trafikskola