Åsikter

DEBATTARTIKEL
Rickard Gegö, vd Sveriges Åkeriföretag. Foto: Sveriges Åkeriföretag

Till dig som politiker – hur viktig är åkerinäringen för dig?

Dieselpriset har ökat med över 70 procent från 1 januari 2021 och ligger nu över 26 kr/litern. Med respekt för de drabbade i Ukraina är detta en katastrof för åkeriföretagen, företag som utför livsviktiga transporter och får samhället att fungera. Många åkerier berättar att de inte vet hur de ska klara de ökade kostnaderna vilket gör läget akut. Nu måste ni som politiker börja ta ansvar och nödvändiga beslut. Till att börja med måste skatten på drivmedel sänkas.
DEBATTARTIKEL

Vrid tillbaka klockan och rädda åkeriföretagen

DEBATT
Att införa ett nytt ”Nordpool” för dieselpriset är fel väg att gå. Energi, oavsett i vilken form, ska inte kosta olika beroende på var i landet man bor – inte heller om man kör privat, i tjänsten eller om man kör transporter i kommersiellt syfte. Om vi vill bibehålla bilden av Sverige som ett solidariskt land, måste vi faktiskt leva som vi lär.
Skatt på skatt är opassande, omoraliskt och uppfattas av gemene man som ”girigt”. Sverige – vi har ett problem. Men det finns lösningar – om bara den politiska viljan finns. Frågan är bara om den viljan verkligen finns?
DEBATTARTIKEL

Bränslepriserna skenar: ”En självklarhet att värna transportnäringen”

DEBATT
Utan bilen stannar Sverige! Så formulerades en kampanj i slutet av 1982. Idag kan vi lägga till ”Utan lastbilen stannar Sverige”, bokstavligt talat. Många inser inte betydelsen av våra lastbilstransporter och hur mycket som faktiskt transporteras på lastbilar. Det förs en debatt om att flytta upp gods från väg till järnväg och det kan man med fördel göra i de sammanhang det fungerar.
DEBATTARTIKEL

Thomas Morell: ”Halkbekämpningen är under all kritik!”

DEBATT
Vedertaget är att vinter råder på Norra halvklotet mellan den 1 december och den 28:e februari. Flertalet av landets invånare inser att vinter innebär både snöfall och minusgrader, men uppenbarligen inte hos ansvarig minister i regeringen, det är häpnadsväckande! Varje gång vädret slår om till minusgrader och snöfall är det samma visa, insatserna kommer ut på vägen allt för sent och i allt för liten omfattning.
DEBATTARTIKEL
Sten Bergheden (M), Tomas Eneroth (S) och Maria Stockhaus (M). Foto: Riksdagen, Tommy Holl och Moderaterna

Moderaterna: ”Tomas Eneroth skramlar med tomma tunnor”

DEBATT
Situationen på svenska vägar måste förändras. Vi ser idag en ökad konkurrens av olagliga utländska åkerier. Dessa företag struntar i regler och lagar, kombi-och cabotageregler, kör-och vilotider, avgifter och miljöhänsyn. Detta innebär minst 300 miljoner kronor i uteblivna skatteintäkter och att lagliga åkerier får en helt orimlig situation att konkurrera mot olagliga konkurrenter. Dessa olagliga transportföretag är dessutom inblandade i ren brottslighet med stöldgods som körs ur landet och narkotika och alkohol som går motsatt väg in i Sverige.