Åsikter

DEBATTARTIKEL

Hur kan man vara ”glad” och ”positiv” när Sverige är sist på bollen – igen?

DEBATT
Hur länge har vi känt till innehållet i mobilitetspaketet? Jag menar vi som driver transportföretag av olika slag. Själv har jag försökt att följa utvecklingen under de år som arbetet med att utforma ”paketet” har pågått.
Personligen, och många av mina kollegor, har tidigt förstått att det krävs politiska, nationella åtgärder för att dra full nytta av innehållet i ”reformen”. Vi har förstått det men tydligen inte regeringen. Visst låter det väl märkligt?
Sverigedemokraternas partiledare Jimmie Åkesson gör gemensam sak med regionpolitiker Jeanette Schölin från samma parti, i en debattartikel som riktar skarp kritik mot LO och Socialdemokraterna.

Debattartikel

”LO och Socialdemokraterna borde skämmas”

LO ger bort över 50 miljoner kronor av medlemmarnas pengar till Socialdemokraternas valkampanj trots att över hälften av medlemmarna säger nej. Vänskapskorruptionen mellan LO och Socialdemokraterna måste få ett slut och Sverigedemokraterna kräver lagstiftning, enligt dansk modell, mot denna korruption. LO-kollektivet är inte enbart en plats för Socialdemokrater. Så inleder partiledare Jimmie Åkesson (SD) och regionpolitiker Jeanette Schölin (SD) sin gemensamma debattartikel.
DEBATTARTIKEL
Höga bränsleskatter gör att svenska åkeriföretag inte konkurrerar på samma villkor som utländska företag. Det skriver Rickard Gegö, vd på Sveriges Åkeriföretag i debattartikeln.

Sveriges Åkeriföretag:

”Det höga dieselpriset – Är målet att konkurrera ut AB Sverige?”

Kostnaden på diesel fortsätter stiga och numera kostar en liter diesel över 21 kr, en kostnadsökning på 40 procent på bara ett år. Allt talar dessutom för att prisökningen kommer fortsätta. Ökade transportkostnader innebär ökade transportpriser. Tidigare har transportpriserna stigit med cirka 1,5 till 3 procent per år, ofta på grund av lönerevisioner, men på grund av bränslepriset ser vi nu historiska ökningar på upp mot 20 procent för vissa transporter. Något som i allra högsta grad påverkar hela näringskedjan och dig som konsument.
DEBATTARTIKEL
Unipers vätgasanläggning i tyska Falkenhagen. Foto Uniper

Sveriges vätgasstrategi hotas av EU-kommissionen

Energimyndigheten har presenterat en ambitiös vätgasstrategi som kan minska de svenska utsläppen av växthusgas med 30 procent. Samtidigt presenterar EU-kommissionen nya byråkratiska regelverk som riskerar att slå hårt mot svensk konkurrenskraft, jobb och välfärd – och som direkt motverkar den nya strategin. Nu krävs det krafttag från den nya regeringen som har höga ambitioner för den gröna omställningen.
Det skriver Johan Svenningsson, vd Uniper Sverige, och Per Langer, vd Fortum Sverige, i en debattartikel.