Åsikter

DEBATTARTIKEL
Unipers vätgasanläggning i tyska Falkenhagen. Foto Uniper

Sveriges vätgasstrategi hotas av EU-kommissionen

Energimyndigheten har presenterat en ambitiös vätgasstrategi som kan minska de svenska utsläppen av växthusgas med 30 procent. Samtidigt presenterar EU-kommissionen nya byråkratiska regelverk som riskerar att slå hårt mot svensk konkurrenskraft, jobb och välfärd – och som direkt motverkar den nya strategin. Nu krävs det krafttag från den nya regeringen som har höga ambitioner för den gröna omställningen.
Det skriver Johan Svenningsson, vd Uniper Sverige, och Per Langer, vd Fortum Sverige, i en debattartikel.
DEBATTARTIKEL

Vem skriver på ett transportavtal där priset ökar med 600 % när det är vindstilla?

På måndagen röstade riksdagen återigen in Magdalena Andersson som statsminister och socialdemokraterna sitter sannolikt på makten fram till valdagen. Magdalena Andersson må vara ny på posten som statsminister, men hon har högst påtagligt varit med och format den tidigare regeringens politik. En politik som för de flesta av landets medborgare är ytterst plågsam ur ett ekonomiskt perspektiv. Samma dag som riksdagen röstade för Magdalena Andersson, förväntades elpriset ligga på skyhöga 4,34 kronor per kWh.
Samma dag ligger bränslepriserna vid pump på 17,29 för bensin och 18,97 för diesel.
DEBATTARTIKEL
Fotot är taget i ett annat sammanhang. Foto: Göran Rosengren

Fordon konfiskeras vid fortkörning förbi danska vägarbeten – men i Sverige…

Tankesmedjantrafik menar att Nollvisionen innebär ett bra mål. Men de ställer sig frågan hur seriöst den samlade trafiksäkerhetsexpertisen på Trafikverket, Transportstyrelsen och Polisen samt juridiken arbetar mot målet.
Stefan Nilsson, redaktör på Tankesmedjantrafik, tar ett exempel: Den som kör förbi ett 50-skyltat vägarbete i Danmark i en hastighet över 100 km/t får bilen konfiskerad och rejäla böter. I Sverige händer ingenting trots larm från personal som arbetar längs våra vägar. Juridiken gör det omöjligt både att lagföra det som hastighetsbrott och som vårdslöshet i trafik.
Läs hans debattartikel:
INSÄNDARE

Bensin, diesel, gas, etanol eller el? ”Tänk om – tänk rätt”

Hur ska man egentligen göra i framtiden? Den frågan ställer sig insändarskribenten Tobias som reflekterar över hur svårt och dyrt det kan vara att försöka ”vara snäll mot miljön”. Att folk väljer att köra sina fordon på det billigaste alternativet är enkel matematik. En betydligt svårare ekvation blir det när allt fler fordon (och industrier) elektrifieras. Till exempel är elbrist och skenande elpriser ett bekymmer, menar Tobias.
Läs hans insändare:
DEBATTARTIKEL

Rolig pryl – men tråkig utan batterier

Att ha ett fast datum för när fossila drivmedel ska ”tas ur tiden” är ju självklart en början på att rädda jorden från undergång. Men det känns lite som att som husägare "tala om för taket" att det inte får lov att läcka – utan att först handgripligen, med hammare, spik, såg och ny takpapp se till så att det är tätt. Underförstått, jag har alltså inte löst problemet genom att prata.
Låt mig berätta om en grej som hände mig, eller kanske främst mitt barn, och som jag hoppas ska väcka tankar.