Åsikter

Öppet brev till Transportstyrelsen:

Vad händer med regeringsuppdraget om EU-trailers?

Inte mycket har hörts sedan Transportstyrelsen fick uppdraget att utreda lämpligheten för EU-semitrailerekipagens (kallas ofta EU-tradare, eller som nedan EU-trailer) på halt nordiskt vinterväglag. Flera mycket allvarliga olyckor hände under den förra vintersäsongen. I Sverige, Norge och Finland var EU-trailers inte vanliga förrän Europeiska Unionen med början år 2004, började sin successiva utvidgning med införlivande av forna öststater.
DEBATTARTIKEL

Bonus malus-systemet riskerar att sänka trafiksäkerheten

"Skattesystemet gynnar den som lägger sina verktyg i lösa plastbackar"

Regeringen har bestämt sig för att låta den nya metoden för att fastställa förbrukning och utsläpp för fordon, WLTP, få fullt genomslag i det nyss införda bonus malus-systemet. Därmed riskerar man att få fler trafikfarliga fordon på vägarna. Detta samtidigt som Trafikverket intensifierar sitt arbete mot nollvisionen och ett arbete inom EU pågår för att höja den gemensamma trafiksäkerheten.
DEBATTARTIKEL

Slutreplik till Jens Holm (V) av Thomas Morell (SD):

Samarbeta med SD för att genomföra nödvändiga åtgärder för att komma åt fusket

Det gläder mig att Jens Holm och vänsterpartiet ändå har insett behovet av kontroller på väg och att exempelvis beställaransvaret behöver förstärkas. Min inbjudan till vänsterpartiet och övriga partier kvarstår, ni får gärna ansluta er till Sverigedemokraternas förslag till särskild enhet för kontroller på väg, skarpare beställaransvar och andra nödvändiga åtgärder för att komma åt fusket inom transportnäringen. Så inleder Thomas Morell (SD) sin slutreplik till Jens Holm (V).
DEBATTARTIKEL

Trafikutskottets ordförande Jens Holm (V):

”Varför har vi fortfarande en åkerimarknad med social dumpning?”

Artikelförfattaren Jens Holm (V), ordförande i riksdagens trafikutskott, skriver att ”det går inte en dag utan att infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) upprepar att det ska vara ordning och reda på svenska vägar. Varför sitter vi här – i slutet av 2019 – fortfarande med en åkerimarknad med social dumpning?”.
Läs Holms debattartikel som sätter fingret på flera för branschen välkända problem såsom utstationering, cabotagekörningar, kör- och vilotider och digitala färdskrivare.
DEBATTARTIKEL

Morell vill ha snabbare åtgärder för ”ohållbar situation”

Dagens pressträff som infrastrukturminister Tomas Eneroth bjöd in till handlade om hur han och regeringen vill jobba för att stävja fusket i vägtransportbranschen. Att regeringen har insett problemet gläder riksdagsledamoten Thomas Morell, men han anser att tidsperspektivet är fel. ”Vi har i dagsläget en ohållbar situation på våra vägar och åtgärder behövs snarast”, skriver han i sin debattartikel: