Sverigedemokraternas kandidat till riksdagen, Thomas Morell, har i en debattartikel påstått att regeringen visar trötthetstecken när det kommer till kampen mot den osunda och illegala åkerinäringen.
Morells påstående förvånar alla som följt utvecklingen senaste åren.
Åsikter
Thomas Morell:
Olaglig trafik konkurrerar ut seriösa åkare – regeringen föreslår kilometerskatt
Så har regeringspartierna återigen dammat av sitt förslag om kilometerskatt. Man motiverar skatten med att den skall vara lika för både svenska och utländska åkerier. Man har dock inte löst hur det skall fungera i verkligheten, utan man lever i någon slags förhoppning att det skall fungera.
Thomas Morell, SD:
Giriga transportköpare sponsrar de kriminella
I några artiklar de senaste dagarna har tidningen Proffs tagit upp problemet med manipulerade färdskrivare och AdBlue-system. I ett fall var det även fråga om så allvarliga tekniska problem att fordonet belades med körförbud.
Vilka är de verkliga miljöbovarna?
Mycket i vårt samhälle handlar om att inhemska företag måste tjäna pengar för att ha råd att driva företag i Sverige, och därigenom kunna anställa folk, som kan betala skatt i kommunerna.
Här stannar Sverige:
Cabotagefusk och fler 3,5-tonnare ett miljöhot
Här stannar Sverige en protest i grunden, men vi har utvecklats och är nu mer att likna vid en tankesmedja eller lobbyorganisation. Vi har tankar, idéer och förslag till de politiska makthavarna, saker som vi tycker är viktiga.
Thomas Morell (SD):
Trafiksäkerhet, vad är det?
De senaste veckorna har vägunderhållet runt om i landet diskuterats i flera forum. Dåligt plogade vägar och ishalka har verkligen blivit ett hett debattämne. Under en bilresa i veckan lyssnade jag på radio Dalarna och där svallade känslorna hos de radiolyssnare som ringde in till studion ? med all rätt.
Vägunderhållet har blivit påtagligt sämre de senaste åren och det är något som främst yrkesförarna kan skriva under på.
Förhindra industrins dolda dödsfällor!
I maj dog ännu en lastbilschaufför på jobbet. En truck backade över honom vid lastning på ett stålverk. En tragedi för de anhöriga. Ett djupt personligt trauma för den som körde trucken. Ett allvarligt misslyckande för stålföretaget som lät det hända i sin verksamhet. Och djupt störande för alla oss andra. Det som kanske är mest oroväckande är att den aktör som har mest makt i sammanhanget, Arbetsmiljöverket, inte arbetar aktivt med att undvika dessa olyckor.
Transportstyrelsens hembesök påminner om dåtida husförhör
Insändarskribenten Bengt Södersten ventilerar sina åsikter om några artiklar som vi publicerade i årets januarinummer. Bland annat jämför han Transportstyrelsen med prästers hembesök i forna dagar, då "pigor och drängar låg sömnlösa flera nätter i förväg".
Transportbranschen måste ta gemensamt ansvar för sitt rykte
I en tid då e-handeln växer med en enorm kraft höjs också kraven från konsumenterna när det kommer till leveranser. Slutkonsumenten som handlar bakom skärmen vill inte längre anpassa sig efter gammalmodiga transportföretag med föråldrade villkor. De företag som väljer att inte prioritera kundernas nya leveransbehov kommer inte heller att ha en chans framöver. Detta gäller för såväl e-handlare som transport- och logistikföretag, menar Niklas Knight, vd på Best Transport.
Thomas Morell:
Transportstyrelsens fel att unga inte vill bli chaufförer
Först och främst vill jag önska er alla en riktigt God Fortsättning på det nya året!
Ett nytt år ? ett helt oskrivet blad ligger framför oss, låt oss förvalta det väl! Det gamla året då, vad kan vi lära oss av det? En hel del faktiskt, och lägger vi till ytterligare några år bakåt i tiden får vi en rejäl historielektion.