Under långhelger observeras ofta "horder" av utländska ekipage stå parkerade på diverse uppställningsplatser. Ett aktuellt fall är säkerhetsparkeringen på Brändåsen, som vi fått många tips om på redaktionen.
Men i just det fallet - var det inte exakt det vi ville? Frågan kan kanske upplevas som provocerande. Men läs vidare...
Åsikter
Thomas Morell
Nyårskrönika – eller tankar inför det nya året
Så har då lugnet efter nyårsnatten infunnit sig igen, eller?
Kommer 2017 fortsätta i samma anda som 2016, eller blir det etter värre? Den som lever får se, sägs det!
Men, ska vi bara sitta och se på, eller kan vi tillsammans kraftsamla så till den milda grad att en förändring tvingas fram?
Sten Bergheden (M):
Ge svensk åkerinäring en ärlig chans!
Svensk åkerinäring måste ha bra konkurrensvillkor, det ger jobb och tillväxt i Sverige. Men många i branschen börjar bli uppgivna på grund av den dåliga lönsamheten. Därför börjar några förespråka panikåtgärder som att gå ur EU, stänga gränserna för trafik eller själva överväga att börja köra på gränsen till olagligt.
Varför inget lastbilssnack på transportmässan?
Logistik- och Transportmässan i Göteborg bjöd på nya möten, men ännu fler frågor. Inför andra dagen, satt jag och funderade över det jag hört under första dagens presentationer och när mässan var över, hade jag ingen anledning att revidera min uppfattning om att något fattades på mässan, nämligen: Vart tog ordet "transport" vägen?
Kraven på mönsterdjup är bedrövliga
Väldigt många i vårt avlånga land vet att vi i Sverige ska ha godkända vinterdäck vid vinterväglag från 1/12 t.o.m. 31/3. När det gäller personbilar och släp så gäller det att släpet ska ha minst samma däck som dragbilen. Då gäller minst 3 mm mönsterdjup.
Men för tunga fordon så gäller lite andra regler!
IT-teknik ska stävja fusket
(M): ”Den olagliga yrkestrafiken ska lagföras”
Det ska vara ordning och reda på de svenska vägarna. Allt för ofta blir seriösa åkerier utkonkurrerade av yrkestrafik som bryter mot svenska lagar och regler. I Moderaternas plan för ett starkare Sverige vill vi att tillväxten ska komma hela Sverige till del.
Märklinfantasterna har kört i diket
Artikelförfattaren är i sitt inlägg starkt kritisk till att regeringen kommer att begränsa 74-tons bruttovikt till endast vissa vägar. Han menar att "Märklinfantasterna" i regeringen kört "fullständigt i diket".
Politikernas senaste fluga – enkla jobb!
Så har då den årliga tillställningen, Almedalsveckan avslutats, och som vanligt var det mycket snack och lite verkstad. Som åskådare kunde man luta sig tillbaka och beskåda medias försök att få till lite debatt, för i sanningens namn var det i övrigt ganska urlakat.
Det mantra som ständigt upprepades och som fick mig att reagera var - skapa enkla jobb!
Dåliga vägar inte Trafikverkets ansvar
Morell: ?En märklig historia?
Ett av mina medlemsföretag drabbades i våras av skada på sitt släp i samband med att ekipaget passerar ett brunnslock.
Fordonets tyngd (Tung lastbil med släp) i kombination med ett skadat/slitet brunnslock i vägbanan resulterar att brunnslocket hoppar upp och slår sönder däck, fälg och bromsok. Skadan är relativt kostsam att åtgärda och därför anmäls detta till Trafikverket för ersättningsanspråk.
Ask och Bergheden:
Stoppa den olagliga yrkestrafiken
Brottsligheten på våra vägar breder ut sig samtidigt som antalet trafikpoliser minskar. Regeringen och polisen har inte prioriterat att jaga den olagliga yrkestrafiken, trots att fusket med olagliga fordon, fusk med kör och vilotider, fusk med cabotage och kombitrafik, onykterhet, falska körkort, obetalda skatter och arbetsgivaravgifter snedvrider så väl konkurrensen som riskerar att orsaka många allvarliga olyckor.