Här stannar Sverige tackar Pia Nilsson (S) gruppledare i trafikutskottet och Leif Pettersson (S) för svaret på vårt ifrågasättande av "ministerstyre på EU-nivå".
Åsikter
Replik till "Ministerstyre på EU-nivå:
(S) slåss för schysta villkor på vägarna
Jag läser några felaktigheter i en artikel om ny cabotagelagstiftning som jag vill reda ut. (S) och Sveriges regering anser att cabotagetransporter inte ska kunna staplas efter varandra, som sker idag. När EU-kommissionen nu förbereder lagförslag inför nästa höst har därför preliminära positioner tagits fram efter samtal med åkeribranschens parter. Dessa går ut på att cabotage ska vara tillfälligt och att missbruk ska kunna stävjas genom tydligare regler och enklare kontroll.
Ministerstyre på EU-nivå
Under gångna veckan uppmärksammade #Härstannarsverige ett dokument som talade om att staten Sverige ställer sig positiva till lättnader inom cabotagereglementet som reglerar huruvida utländska lastbilar inom lagens råmärken kan och får utföra inrikestransporter i samband med inkommande internationell transport i en medlemsstat.
Traktordebatten rullar vidare. M-replik:
Sverigedemokraterna sviker det svenska lantbruket
Per Klarberg, Tony Wiklander och Jimmy Ståhl, alla från (SD), skrev i en debattartikel den 19 november att de var förvånade över att Moderaterna är emot en överlastavgift för traktorer klass B. Det finns en enkel förklaring till det.
Timmeråkaren Södersten:
Vart är vi på väg?
En polsk långtradare ertappades utanför Sala med överlast på 21 ton vete, 65 % mer än fordonet fick lasta. Efter lossning av överlasten fick fordonet fortsätta sedan föraren fått böta 4 000:-. men polisen brydde sig inte om lagen om att klampa fordonet tills vägavgiften betalts, och Transportstyrelsen tillät fordonet fortsätta, och skulle ta ut vägavgiften på 133 200:- senare.
SD-ledamöter kritiska till M-förslag:
Snabbgående traktorer ett hot mot lokala lastbilstransporter
Debattartikel angående Sten Berghedens förslag i TU 5
Sören Wictorsson:
Ygeman – det är dags för ministerstyre
Sören Wictorsson är före detta polis, trafikpolis och lärare på Polishögskolan och ansvarig för vidareutbildningens trafikkurser. Idag är han pensionär, men han engagerar sig fortsatt i myndighetens verksamhet. I synnerhet i den del som rör trafikpolisen.
Nu har Wictorsson fått nog och uppmanar inrikesminister Anders Ygeman att ta till "ministerstyre".
Läs Sören Wictorssons debattartikel...
Trafikpolisen borta om 10 år?
En bransch som ropar efter ännu fler kontroller måste väl ändå vara väldigt ovanligt. Men en sund transportnäring och en god trafiksäkerhet behöver myndighetskontroller - av främst polis - vid väg, dygnets alla timmar. Och alltför få stoppas, det tycker företagarna själva. Och trafiksäkerheten betalar priset.
På tal om rattfyllerister och olagliga transporter:
Har storindustrin kört upp kniven i strupen på våra politiker?
Från min vilstol på verandan kan jag sitta och betrakta mitt Sverige där jag växt upp, arbetat och via skattsedeln bidragit med en ansenlig summa pengar till vårt gemensamma välstånd. Men jag känner inte igen mitt Sverige, det land där lika villkor, likhet inför lagen och rättssäkerhet var de grundläggande värderingarna.
Replik till Per Klarberg, Tony Wiklander, Jimmy Ståhl
Satt SD och sov i Trafikutskottet?
Tydligen satt SD: s riksdagsledamöter i trafikutskottet och sov när vi andra arbetade med ärenden rörande yrkestrafiken. Nu har de reagerat i efterhand och försöker skylla ifrån sig eftersom deras politik går stick i stäv med vad åkeribranschen behöver.