Härmed startar Sverigeåkarna Landsvägsupproret! En uppmaning till både yrkes och privattrafikanter att haka på!!
Vi kräver härigenom ärliga och raka besked av politikerna och att regeringspartierna uppfyller alla vallöften gällande att stoppa alla olagligheterna längs vägarna! Den svenska åkeribranschen är i den djupaste kris som förevarit sen hästens dagar och detta på grund av politikers ovilja och filibustertaktik!! (Alltså förhalningstaktik!)
Åsikter
Thomas Morell:
Fusket förödande för trafiksäkerheten
I Sverige har det under den senaste tiden uppmärksammats flera fall av fusk med körkort och förarkort. Risken för allvarliga olyckor är uppenbar när uttröttade förare utan grundläggande kompetens framför fordonskombinationer, som kan vara 40 ton tunga eller mer. De trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på allvar. Konsekvenserna av fusket med körkortsbehörigheter och förarkort är lätta att förstå.
Sverigeåkarna: ”Det är nu dags för en jätteprotest mot etablissemanget”
Svar på Åkare Åkesson i Åkarstads debattinlägg: En reaktion på att "Sverige har blivit idiotins stamort på jorden" är knappast någon överdrift!
Är du bara en tillrest åkare/chaufför från forna östblocket så kan du i princip ställa till med vad som helst utan påföljd. Kör du spritpåverkad och polisen stoppar dig så är det bara att hoppa ur bilen och skrika att det var inte jag som körde, då inte ens förarkortet duger som bevis! (Om du låtit någon annan köra på ditt kort, så hade även det varit ett brott men åklagaren lägger ner, enklast så! Detta hände vid milstolpen söder om Helsingborg) Bara att nyktra till och köra vidare.
Sverige har blivit idiotins stamort på jorden
De senaste dagarna har media rapporterat om körkortslösa Makedonier som ertappats att framföra lastbilar på våra vägar. I Alingsås stoppade polisen, för någon vecka sedan, en skapligt packad utländsk förare efter det att han gjort vansinniga omkörningar.
Henrik Sternberg:
Är vägavgifter bra eller dåligt för svensk åkerinäring?
Nu inför valet ser vi "Stoppa km-skatten" allt oftare på till exempel Facebook. Samtidigt hör vi många som lovordar en "slitageavgift" Skulle en eventuell vägavgift ha en dålig effekt på Svensk åkerinäring? Som tur är för oss, finns det ett århundrade av forskning och massor av exempel runt om i världen, som ger oss en bra bild av vad vi kan förvänta oss.
Håkan Alexandersson:
Öppet brev till samtliga ordförande i Sveriges Åkeriföretags föreningar
Vid Sveriges Åkeriföretags årsmöte 2014-05-22 på Örenäs slott, togs frågan om sammanslagning mellan SÅ och BA upp. Projektet kallas även Fenix och skall behandlas vid årsmötet 2015.
Transportstyrelsen ett hot mot rättssäkerheten!
Transportstyrelsen har verkligen fått upp ångan när det gäller sanktionsavgifter.
De har fullt upp med att skicka ut sina utredningar till åkerier som de tycker slarvar med sin verksamhet. Nåja, det finns säkert åkerier som inte har rent mjöl i påsen, så är det säkert.
SD kräver tuffare tag mot oseriösa transportörer
Den svenska åkerinäringen är hårt beprövad, beprövad av aktörer som den inte kan konkurrera med.
Mellan Januari och Juni i år gick totalt 155 åkerier i Sverige i konkurs, motsvarande period förra året gick 214 åkerier samma väg till mötes.
Slå mig inte – jag ger mig!
På annat sätt kan man inte tolka Rikspolisstyrelsens hållning i artikeln som finns i Svensk Åkeritidnings nätupplaga den 14 maj. Där påstår Rikspolisstyrelsens representant att antalet trafikpoliser är tillräckligt eftersom man uppfyller EU:s kvot på antalet arbetsdagar som skall kontrolleras.
Är varm öl det största hotet mot branschen?
Nu ska vi prata allvar.
Personligen tycker jag numera att Sveriges åkare kan hålla käften och ta att de blir utmanövrerade av billig, utländsk arbetskraft.
Skyll er själva! Ni verkar ju ändå ha noll intresse av att göra nåt åt saken.