Åsikter

"Sverige behöver en särskild verksamhet för kontroll av den yrkesmässiga trafiken", säger Thomas Morell, Sverigedemokraterna och vice ordförande trafikutskottet.

Thomas Morell (SD): ”Vad är det EU-domstolen inte förstår?”

Nyligen kom det slutliga avgörandet från EU-domstolen där återvändarkravet för fordon ogiltigförklaras. En central del är ”skyldigheten för fordonen att återvända” till sin huvudort var åttonde vecka. Syftet med återvändandekravet för fordonen är att omöjliggöra affärsmodeller där transportföretag strategiskt lägger sina huvudsäten i låglöneländer långt bort från Sverige. Detta för att lagligt kunna dumpa löner och villkor på svenska vägar.
DEBATTARTIKEL
Thomas Morell och Tobias Andersson. Foto: Riksdagen

SD: ”Mackdöden breder ut sig”

För den som under sommaren varit ute och rest med bil runt om i vårt avlånga land har det säkert noterats att antalet bensinmackar och serviceställen blivit allt färre. Detta kan för turistande storstadsbor framstå som mindre problematiskt men för landsbygdsborna är denna utveckling en fråga om liv eller död.
Det som turisten glömmer bort är att dessa bensinmackar många gånger utgör en central del av den lokala bygdens service i form av ombud för apotek, systembolag, post samt utgör lanthandel och lokal mötespunkt. Inte heller bör glömmas att bensinmackarna är en viktig del i Sveriges krigsberedskap – utan drivmedel stannar det mesta som rullar på hjul.
DEBATTARTIKEL

Morell och Jomshof: ”Återskapa en fungerande kontrollverksamhet på väg”

För alla er som tittade på SVT och programmet Veckan med GW Persson och Camilla Kvartoft så var kritiken gentemot Polisen inte nådig. För er som inte såg programmet gör det! Vi kommer att återkomma till GW Perssons slutkommentar från programmet sist i denna text. Vår utgångspunkt i det som sades är de kriminellas möjlighet att obehindrat använda våra vägar för att transportera in vapen, droger, sprängämnen med mera, samt forsla ut stöldgods ut ur Sverige.