Sverige är ett stort och glesbefolkat land där bra vägar och lagliga lastbilstransporter krävs för att våra företag ska kunna växa och skapa jobb.

Sverige är ett stort och glesbefolkat land där bra vägar och lagliga lastbilstransporter krävs för att våra företag ska kunna växa och skapa jobb.
Sitter i Åkarstad och betraktar den proteströrelse som kommer ur folkdjupet. Kan inte annat än imponeras av viljan till förändring, en förändring som leder till lag och ordning på våra svenska vägar. Det är en märklig situation när medborgare måste påtala för lagstiftaren att denne brister i sitt ansvar, har aldrig upplevt det tidigare!
Tidningen Transportarbetaren lyckades stänga ner den danska motsvarigheten till vårat "här stannar Sverige". Detta genom att "avslöja" att den danske gruppens grundare är en rasist.
Jag uppfattar det som att detta är fackets sätt att ge uttryck för en besvikelse att inte själv ha lyckats skapa sammanhållning och jävlar anamma i en sakfråga. Och jag tycker synd om fackets medlemmar, att de nu har fått en rejäl kil inslagen i det viktiga arbetet mot en schysstare bransch.
Den friande domen mot den makedonska föraren som ertappades med falskt körkort och falskt pass har skapat en känslostorm bland oss chaufförer. Transporter för över 100 miljarder, men till vilket pris?
Transporter har inget värde. ?Fri frakt?, ?gratis frakt om du handlar för mer än 500 kronor? och så vidare.
Sedan när är transporter gratis?
Sverige placerar sig återigen på prispallen när det gäller idiotiska beslut!
Nu måste någon med bättre förstånd än mig, komma med en rimlig förklaring till det som händer!
Härmed startar Sverigeåkarna Landsvägsupproret! En uppmaning till både yrkes och privattrafikanter att haka på!!
Vi kräver härigenom ärliga och raka besked av politikerna och att regeringspartierna uppfyller alla vallöften gällande att stoppa alla olagligheterna längs vägarna! Den svenska åkeribranschen är i den djupaste kris som förevarit sen hästens dagar och detta på grund av politikers ovilja och filibustertaktik!! (Alltså förhalningstaktik!)
I Sverige har det under den senaste tiden uppmärksammats flera fall av fusk med körkort och förarkort. Risken för allvarliga olyckor är uppenbar när uttröttade förare utan grundläggande kompetens framför fordonskombinationer, som kan vara 40 ton tunga eller mer. De trafiksäkerhetsmässiga riskerna är ett hot att ta på allvar. Konsekvenserna av fusket med körkortsbehörigheter och förarkort är lätta att förstå.
Svar på Åkare Åkesson i Åkarstads debattinlägg: En reaktion på att "Sverige har blivit idiotins stamort på jorden" är knappast någon överdrift!
Är du bara en tillrest åkare/chaufför från forna östblocket så kan du i princip ställa till med vad som helst utan påföljd. Kör du spritpåverkad och polisen stoppar dig så är det bara att hoppa ur bilen och skrika att det var inte jag som körde, då inte ens förarkortet duger som bevis! (Om du låtit någon annan köra på ditt kort, så hade även det varit ett brott men åklagaren lägger ner, enklast så! Detta hände vid milstolpen söder om Helsingborg) Bara att nyktra till och köra vidare.
De senaste dagarna har media rapporterat om körkortslösa Makedonier som ertappats att framföra lastbilar på våra vägar. I Alingsås stoppade polisen, för någon vecka sedan, en skapligt packad utländsk förare efter det att han gjort vansinniga omkörningar.
Nu inför valet ser vi "Stoppa km-skatten" allt oftare på till exempel Facebook. Samtidigt hör vi många som lovordar en "slitageavgift" Skulle en eventuell vägavgift ha en dålig effekt på Svensk åkerinäring? Som tur är för oss, finns det ett århundrade av forskning och massor av exempel runt om i världen, som ger oss en bra bild av vad vi kan förvänta oss.