Svensk polis har fått en ekonomisk och praktisk förstärkning under ett antal år. Regeringen satte målet 3000 nya poliser. År 2010 nåddes målet, men var hittar vi dessa nya, och gamla poliser? Inte inom trafikenheterna i alla fall. Sveriges Åkeriföretag efterlyser därför de försvunna polistjänsterna.
Åsikter
ADR-skylten betyder ”Kom och ta mig”
Man tycker man gör en god sak, och vad får man?? Jo, böter.
Alltså, den orangefärgade skylten som sitter fram och bak på våra fordon, då vi kör farligt gods, är inget mer än en skylt som det står "kom och ta mig".
Per-Arne Nilsson:
Min ambition är att lyfta fram beställaransvaret
Under de åren jag har arbetet med transportsäkerhet, har det återkommande problemet varit varuägares och speditörers ansvar.
Åkerier och chaufförer har skämt bort sina kunder med att ta ett stort ansvar för det gods de transporterar.
Farligt gods – i ordets rätta bemärkelse
De en gång så stolta visioner om hög trafiksäkerhet och god miljöhänsyn, har helt hamnat på skam. På bekostnad av säkerheten främjas i dagsläget billigaste transporten. Det har till och med gått så långt att förare utan någon som helst erfarenhet eller utbildning kör stora mängder farligt gods på våra vägar. Det slussas upp förare från Makedonien, Rumänien och Bulgarien som inte ens har ett äkta körkort. I bästa fall har de tre timmars körning i simulator. De har inte heller nödvändig utbildning för att hantera farligt gods. Fordonen är inte märkta med skyltar som informerar vilket gods som transporteras, viktigt inte minst för räddningstjänsten.
Stigs Center – en följetong
2005 mötte Polisen transportbranschen första gången för att lyssna på deras synpunkter och vad polisen i samverkan kan göra för att öka säkerheten för chaufförer och åkare.
Redan då framkom oviljan att parkera på Stigs Center på grund av dess sociala misär och lokala hotbilder.
Trafikpolisen – tack och adjö!
De senaste åren har den olagliga yrkesmässiga trafiken bokstavligt talat exploderat på våra vägar. Konsekvenserna av detta är långt allvarligare än enbart "trafikbrott". Det handlar om olaglig verksamhet med fängelse i straffskalan, stölder och försäljning av smuggelsprit, för att nämna några av effekterna.
Thomas Morell, Sveriges Åkeriföretag:
Kriminalitet slår hårt mot åkerinäringen
Varje vecka, ibland varje dag, drabbas företagare inom åkerinäringen av kriminalitet. Sveriges Åkeriföretag välkomnar att myndigheterna och media uppmärksammar detta och att det förhoppningsvis leder till en rejäl upprensning. Många i branschen har drabbats hårt av de brott som alltför ofta inte blir uppklarade. Vi har i flera år påtalat för polis, tull och andra myndigheter samt berörda ministrar att detta är ett allvarligt hot och ett underskattat problem hos landets makthavare.
Är det verkligen inte någon som ser sambandet?
Allt mer gods flyttas över till utländska lastbärare, som dessutom kör för mindre än halva kostnaden jämfört med ett svenskt ekipage.
En stor del av godset körs i transporter som saknar tillstånd att bedriva yrkesmässig trafik. Det förekommer slavliknande villkor för förare från tidigare öststater.
Tuffa tag i Norge!
De senaste veckorna har Statens Vegvesen och polisen i Norge agerat mot den otillåtna trafiken. Sedan myndigheterna har fått problembilden klar för sig, har de agerat kraftfullt. Senast i raden är två litauiska fordon stoppade och tagna i beslag efter misstänkt olovlig cabotagetrafik. Lösensumman är 100 000 kronor per fordon innan åkeriet kan hämta ut sina bilar.
Är detta sund konkurrens?
Det hela började med utredningar och förslag att korta våra 24-metersekipage till 18 meter, allt för trafiksäkerheten. I en hast ändrades till 25,25 m för att utländska transportörer skulle kunna konkurera på lika villkor. Blev det trafiksäkrare att öka från 24 till 25,25 meter?
Jag har ännu inte förstått logiken - och lär väl aldrig göra det...