Tror en lastbilschaufför egentligen mer på att engagera sig i organisationer, klubbar och FB-grupper som Sjåførenes Krav, TIA, Norsk Yrkessjåfør Allianse, eller vad de nu heter allihop, än att gå med i ett fackförbund?
DEBATTARTIKEL
Tror en lastbilschaufför egentligen mer på att engagera sig i organisationer, klubbar och FB-grupper som Sjåførenes Krav, TIA, Norsk Yrkessjåfør Allianse, eller vad de nu heter allihop, än att gå med i ett fackförbund?
Ett stort antal fordon utför regelbundet godstransporter i Sverige och i flera fall saknar de tillstånd att bedriva godstransporter. Förarna lever under slavliknande förhållanden och måste sälja smuggelsprit för att klara sitt uppehälle.
Vi har i Sverige den största lastkapaciteten i EU på inrikeslastbilar. De rymmer ca 160 kubikmeter eller ca 21 flakmeter/ekipage. Lastvikt ca 35-38 ton. De internationella ca 30 procent mindre kapacitet/fordon. Vi har, tack vare dessa mått, de miljövänligaste transporterna i Europa.
Varför ska de då beskattas så hårt gentemot våra utländska konkurrenter?