Åsikter

DEBATTARTIKEL
Thomas Morell.

SD: Vår ingång i förhandlingarna om svensk infrastruktur i Tidö 2.0

DEBATT: I slutet av december fick vi ta del av Riksrevisionens rapport (RiR 2023:25) med rubriken ”Nationell plan för transportinfrastrukturen – lovar mer än den kan hålla”. Rapporten innehåller förödande kritik av den föregående Socialdemokratiska regeringens infrastrukturpolitik. På punkt efter punkt gör Riksrevisionen ned Socialdemokraternas agerande på området. Detta är föga förvånande, men det är likväl uppenbart att denna misslyckade politiska riktning inte kan få fortsätta i ytterligare flera år.
 Christian Flatum, chef för Ocean freight, frågar sig: "Det är guldläge för att satsa hållbart. Så varför ser vi det inte hända?"

DB Schenker: ”Är hållbarhet något vi bara pratar om?”

Hållbara transporter genomsyrar i dag debatten och verkligheten transportörer måste hantera. I denna artikel drar vi en högst aktuell parallell till hur hållbarhet hanteras av sjöfrakten eftersom den uppvisar många likheter med den vi ser inom vägtransporter. Exempelvis såg vi hur företag med hög miljöprofil i början av Rysslands invasion av Ukraina frångick sina miljökrav och sade att åkerierna skulle tanka billigare bränsle.
DEBATTARTIKEL

Ett minst sagt märkligt förslag från VTI – förbjud tung lastbilstrafik!

Efter det att drygt 1 000 fordon fastnat på E22 kom ett märkligt förslag från en forskningsledare på VTI, Statens väg- och trafikforskningsinstitut. Tydligen kan VTI tänka sig att ”…förbjuda tung lastbilstrafik på vissa delsträckor om väderprognoserna ser alldeles för dåliga ut och man vet att det finns risk att man inte hinner komma ut och ploga för att se till att vägarna är lämpliga att köra på.”
DEBATTARTIKEL

Gröna mobilister:

”SVT går bränslebranschens ärenden i vilseledande nyhetsinslag”

SVT lät branschorganisation Drivkraft Sverige kritisera miljöinformationen om drivmedel i sina nyhetsprogram den 29 december. Ingen oberoende expert fick bemöta branschens påståenden, som upprepades som fakta av SVT trots att de delvis är vilseledande. Gröna Mobilister instämmer dock i att miljöinformationen måste förbättras och samtalar gärna med bransch och politiker om hur konsumentupplysningen kan vässas, skriver projektledare Per Östborn.