Krönikor

SVEN-ERIK ALHEM

På tal om att skriva under ett föreläggande…

I den här krönikan tar jag rygg på Proffs chefredaktör genom att ta upp vikten av att ta sig en funderare innan man skriver på ett ordningsföreläggande. Precis så som Göran Rosengren skrev i sin ledare i julinumret.
Men jag börjar med att ställa en kritisk fråga till mig själv. Är det gubbgnällvarning att bli irriterad över att någon sitter på ett tåg eller buss med skosulorna mot sätet? Är det bättre att rätta sig efter rådet: Släpp det och andas i stället?
SVEN-ERIK ALHEM
Vem är det här? Proffs krönikör gissar att inte är många vet vem som är högste chef på Traf­ikverket. Foto: Elin Gårdestig

Hur många vet vem som är högste chef på Trafikverket?

Trafikverket har ofta – berättigat – hamnat i blåsväder. Ibland till följd av annat besvärligt ”riktigt” skitväder som till exempel under stora snökaoset på E22 i vintras. Det var då i början av januari inemot tusen bilar med förare och ibland passagerare fastnade på E22 mellan Hörby och Kristianstad i Skåne. Många människor var i fara när de fick sitta kvar länge i sina fordon innan de till slut kunde evakueras.

Alhem: ”Varför är det lagligt att varna för poliskontroller?”

Samordning är ett begrepp som ­används flitigt inte minst i rättsliga samm­anhang. Polisen tycker inte att de klarar brottsbekämpningen själva. De behöver hjälp av allmänheten och av många andra myndigheter. Något som polisen under lång tid och ofta framhållit.
Detsamma gäller i den viktiga ­frågan att bryta rekryteringen av barn till gängkriminalitet. Säkert kloka och ­korrekta synpunkter från polisen. Men det ­måste också ställas högre krav på polisen själva när det gäller att klara av hant­eringen av alla anmälningar om brott. Att behandlingen sker seriöst och ­professionellt.