En lagom förfriskad herre frågar över kaffet vad jag jobbar med. ?Tunga transporter?, säger jag. ?Lastbilar alltså? säger han och skrattar eftersom han tror att jag skojar. Man jobbar inte med lastbilar i hans värld. ?Ja?, säger jag. Han funderar på hur han ska bemöta detta, försöker komma på något trevligt att säga. ?Sunkig bransch det där?, blir kommentaren.
Köparen har makten
Man kan ju tycka att det är hans problem att han har en rutten syn på transportbranschen. Tyvärr är det vårt problem också. Eftersom fler än han har den synen. I mina ögon har han fel ? det är inte sunkigt att jobba i lastbilsbranschen. Visserligen kommer det nog aldrig att bli glamoröst att vara trucker och visst finns det problem i branschen. Men vad mannen på pyjamaspartyt inte har klart för sig är vilken enorm utveckling branschen genomgår. Den strävan efter förbättring som jag möter varje dag i jobbet tror jag är sällsynt i andra verksamheter. Förutom allt arbete som åkarna lägger ner inser köparna alltmer att det är dem som i slutänden har makten över transporterna.
Lönsamhet ? ett krav
Ingen är ute efter att rädda världen, men många vill få bättre kvalitet av ekonomiska skäl och om de samtidigt kan bidra till något gott så är det grädde på moset. På seminariet Stjärndagen i februari pratade jag med en stor transportköpare. För några år sen köpte han på pris, enbart. Nu kräver han främst hög kvalitet. Dessutom kräver han att åkarna ska visa honom hur stor förtjänst de gör på affären. Jag tänker att han missunnar åkaren vinsten. Jag har fel. ?De måste tjäna en hacka för att få uppdraget?, säger han. ?Om det inte syns nån vinst är det antingen nåt fiffel med kvaliteten eller så är konkurrensen sned. Inget av det vill jag bidra till.? Moget resonemang. Det är också typiskt för den förändring jag så ofta möter, men som inte verkar ha nått allmänheten. Det blir en utmaning att se till att den gör det.
Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
?som för övrigt hälsar våren: en öl på balkongen, fotboll, kjolar?