Hej och välkomna till min sista Proffskrönika före sommar och semester. Jag har vid ett antal tillfällen lyft fram just rattfylleri som en stor orsak till dödade och svårt skadade i trafikolyckor. Fyra av tio är förare och så kan vi räkna in ett antal passagerare som förolyckas i samma bil. Statistiken där är inte till hundra procent redovisad men jag vågar ändå ta ut svängarna lite och påstå att antalet döda i trafikolyckor skulle kunna halveras om vi fick bort alla former av missbrukare bakom ratten. Eller i praktiken 200 ? 250 sparade liv per år.
?Eftersupning?
Lagstiftningen runt rattfylleri är glasklar och möjligheter till utandningsprov är reglerad ordentligt. Vissa problem, som är helt hanterbara, är så kallad ?eftersupning? vilket innebär att en förare vid en trafikolycka påstår att han druckit efter olyckan, innan polisen kom. Två blodprov med en timmas mellanrum löser det problemet. När det gäller drograttfylleri är det lite mer besvärligt. Den lagstiftning vi har i dag gör att den som är misstänkt måste lämna ett urinprov och det kan vi inte kräva efter vägkanten. Det blir ett frihetsberövande och transport till polisstationen för provtagning.
Frustrerande
Det är frusterande om man har 4 ? 5 ? 10 mil att åka till en polisstation, samtidigt som vi vet att det går att göra ett test med ett plåster ute på vägen och som tar ungefär en minut att analysera – och som avslöjar de flesta drogerna. Den metoden används i flera länder i Europa och även på fängelser och anses helt tillförlitlig när det gäller att spåra olagliga preparat. Men Sverige är Sverige och jag tror att det tar lång tid innan vi har den lagstiftningen. En kort men intensiv krönika, och till sist men framförallt, min tillönskan till er alla om en skön sommar och välbehövlig semester. Vi möts i augusti.
Lasta och kör med omdöme
Stene