Bättre färdskrivare på en kafferast

Hopplöst krångliga digitala färdskrivare och en skrämmande ökning av rattfyllerister från baltstaterna. Men det finns ljuspunkter. Välkomna till den här krönikan ? nu kör vi.

Under sommaren har polisen i Stockholm hårdkontrollerat färjetrafiken från framförallt baltstaterna. Trots tydlig skyltning i avgångshamnarna och ombord på färjorna att det i Sverige är nästintill nolltolerans fastnar många förare i polisens kontroller med för hög alkoholhalt. I de flesta fall stannar det med ett kraftfullt bötesstraff och självklart förbud att fortsätta resan. Men det finns fall där man kan hamna i ?snickarboa? vilket innebär att åklagaren beslutar att anhålla den som ertappas. Och blir man anhållen så blir man inlåst på häktet under utredningstid och rättegång. Men som jag skrev i ingressen, det finns ljuspunkter. Antalet yrkesförare som kommer hit och har druckit under överresan har minskat påtagligt. Tidigare var det vanligt, nu vill jag påstå att det är ovanligt att en yrkesförare blåser ?positivt? vid polisens kontroller. Kontrollerna kommer att fortsätta och förhoppningsvis kommer det att leda till att fler förstår att vi inte vill ha rattfyllerister på våra vägar.

Krånglig redovisning

Varför ska det vara så förbaskat svårt och krångligt att redovisa sin arbetstid med den digitala färdskrivaren? Jag har fått ett antal telefonfrågor under sommaren och egentligen ända sedan den digitala färdskrivaren blev krav på nya fordon. Jag kan bara hålla med. Det är obegripligt! Jag har förarkort och kör från och till, men trots ingående läsning av manualerna till färdskrivaren har jag inte lyckats att redovisa rätt. Det är ett evigt tryckande och pilande upp och ner och framåt och bakåt. Hur mycket enklare hade det inte varit om man med en knapptryckning kunde få upp en meny med tre alternativ där man enkelt kunde redovisa vad man gör när man inte kör? Körtiden registreras ju automatiskt.

På en kafferast

Det skulle alltså bara behövas tre val. ?Lossning och lastning? (hammare), ?annat arbete?, alltså väntetid eller tid som föraren står till förfogande (fyrkant) eller ?vilotid? – vilket är rast, eller dygnsvila eller annan vilotid på
minst en timma (Säng). Upp ner pilar, välj och tryck OK. Så enkelt och så lätt att lägga in i dataprogrammet. Jag vägrar att tro att det finns IT-tekniker som är så korkade att de inte skulle kunna göra ett så pass användarvänligt program under mindre tid än en kafferast.

Lasta och kör med omdöme!
Stene

Om artikeln

Publicerad: 2007-09-11 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: