Bättre än kraven räckte inte

Gruva. Smaka på ordet. Vad tänker du på? För en tid sedan besökte jag LKAB i Kiruna. Efter ett givande möte blev det rundtur i gruvan. Jag spände mig, jag är ju från Fjollträsk. Min bild av ?berget? är att djupt där nere sipprar vattnet längs bergssidorna i sotsvart mörker, som här och där lyses upp av pannlampor eller en ensam lampa på bergväggen. Hala gångar, ibland över bottenlösa hål.
Med denna halvt omedvetna bild i huvudet lämnar jag LKAB:s ombonade kontor och anträder gruvbesöket på nervösa fötter. Med buss. Nästan precis som när jag åker till jobbet i Solna. Fast brantare nerförsbacke. På 10 körda meter sjönk vi en meter.

540 meter ner

Väl i gruvan strålar ljuset från många starka lampor emot mig. Golvet är som ett vanligt golv, luften som vanlig luft, fast utan avgaser. Balanserande på hala gångar över bottenlösa hål ingår i varje fall inte i rundturen. Står och tänker på hur modernt allt verkar. Då ringer min mobil. Jag befinner mig 540 meter under jord i Kiruna, och min mobil ringer! Jag kan prata på en brusfri linje med en av mina kollegor i Stockholm. Då inser jag att LKAB till och med har fixat mobiltäckning härnere. Jag tycker att det är att tänka ett steg längre än vad som krävs. Likadant har de tänkt kring transporterna, att de vill vara lite bättre än vad som krävs. De använder tåg-, båt- och vägtransporter, i så stora mängder och så tungt att jag inte orkar skriva ut det.
Som kuriosa kan nämnas att tågrälsen ner mot Narvik, sista sträckan innan malmtågen når hamnen, måste klippas av en bit varje år eftersom den blir uttänjd av tågen. LKAB ställer väsentligt högre krav än vad lagen anger på såväl arbetsmiljö som trafiksäkerhet och miljö vid transporterna. De menar att den som är mycket stor också måste vara mycket snäll. Ändå räckte det inte. Vi minns alla den tragiska olyckan med en förare som omkom i ett ras när han var inne i berget.

Bättre uppföljning

Rykten i media menade att entreprenören hade struntat i att utrusta bilen med den förstärkta förarhytt som LKAB krävde. LKAB hade inte kollat. Det är något som är fel när köparen måste kontrollera att han får det han betalar för, men bevisligen är det vad som krävs. Många andra transportköpare frågar också efter bra uppföljnings- och kontrollmetoder och verktyg. Eftersom de vet att de inte alltid får vad de köper.
LKAB följer nu upp transporterna än bättre. Men varken de eller någon annan kan kolla vartenda åkeri, fordon, transport och förare. Där kommer branschens ansvar in – att leverera det köparen beställer. Så att den som vill vara snäll också får vara det.

Lasse Holm
Verksamhetschef QIII

QIII vill här framföra sina kondoleanser till den omkomnes anhöriga med förhoppningen att det var sista gången en förare, oavsett om man är ovan jord eller inte, fick sätta livet till hållandes i en lastbilsratt.

Om artikeln

Publicerad: 2008-03-28 00:00
Kategori: Krönika
Taggar: