Mina lärdomar
Lärdom nummer ett. Det betyder att folk ska sparkas. Ibland i kombination med att skaffa billigare arbetskraft, tillverkningssätt och material. Det kan ju vara nödvändigt om företag går dåligt, då kanske några måste gå för att flesta ska få behålla jobbet.
Lärdom nummer två. Det är alltid nödvändigt. För några nummer sedan läste jag om ett stort svenskt företag som gjorde ett par hundra miljarder kronor i vinst förra året. Vd:n intervjuades om vilka åtgärder som skulle vidtas. ? Fira med champagne, gissar jag. Nej, nu skulle det omstruktureras och effektiviseras. Marknaden var inte nöjd.
Lärdom nummer tre. Marknaden måste alltid vara nöjd. Som tur var visade ett senare nummer att det kraftiga besparingsprogrammet gick hem. Tills vidare.
Det finns gränser
Lärdom nummer fyra. Marknaden blir aldrig helt nöjd. Här blir jag lite konfunderad eftersom lärdom nummer fem, som jag inte har lärt mig i Veckans Affärer utan vet ändå: – Det är vi som är marknaden. Därför är det vi som borde vara nöjda med en bra vinst och inte genast kräva mer pengar. Kanske borde vi istället kräva att delar av vinsten investeras i miljöförbättringar eller i schysst arbetsmiljö för den billiga arbetskraften vid den billiga maskinen i Långtbortistan. För jag är övertygad om att i all omstrukturering och effektivisering finns en gräns där kvalitet, etik och ett så omodernt begrepp som moral blir lidande.
Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
?som för övrigt tror att Djurgården vinner SM-guld i fotboll i år igen