Det är lätt att tro att ingen har jobb och inte heller kommer att få något inom överskådlig tid. De positiva artiklarna lyser med sin frånvaro. Det mest positiva man kan läsa om krisen för tillfället är spartips och råd om billigt leverne. Råd av typen att man ska ta med sig lunchlåda istället för att äta ute, låna böcker på biblioteket istället för att köpa i bokhandeln och att köpa begagnat istället för nytt. Artiklarna visar att konsumtionen alltid hittar en väg att gå och att den som finns på rätt plats med rätt produkt eller tjänst blir krisens vinnare.
Jag tror att svensk åkerinäring har alla möjligheter att bli just en sådan vinnare. En gammal sanning är att det alltid finns en marknad för lyx- och budgetklasserna medan medelprisprodukter drabbas hårt av kriser. Budgettransportörer kan därmed ta marknadsandelar i Sverige och det är lätt att misströsta och tro att transporter med hög kvalitet och till högt pris är borta från marknaden.
Krischans
Ur ett internationellt perspektiv är svenska transporter generellt sett både högkvalitativa och dyra. Det är just där vi har vår chans! Vi bör dra ut på ett korståg och sälja svenska transporter med superkvalitet till företag som producerar lyxprodukter. För vem kan se ett gäng nya Rolls Royce skumpa runt ombord på ett rostigt schabrak när de är på väg till sina nya lyckliga ägare? Nu i kristider kommer kvalitet att löna sig mer än någonsin och lyckligtvis är det vad svensk åkerinäring mestadels levererar.
Ut och sälj!
Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
…som för övrigt råkade få syn på en prislapp på en burk skönhetskräm häromdagen. 1 295 kronor. Rymde uppskattningsvis en halv deciliter.