Man ska vara bra på att planera och organisera sina uppgifter, upprätthålla god trafiksäkerhet och kunna hantera oväntade problem med väderlek, väglag samt olyckor och andra trafikhändelser.
Vidare ska man ha lätt för att samarbeta, vara flexibel, ansvarsfull och ha god fysik. Det är även önskvärt att man kan hantera en truck vid lastning och lossning.
För att bli lastbilsförare krävs med andra ord en sällsynt blandning av mentala och fysiska företräden samt både praktiskt och strategiskt kunnande. Så vad tjänar då dessa supermänniskor? Jo, lite längre ner på google-listan kommer jag till ”lönestatistik” och får reda på att medellönen för lastbilsförare är 22 435 kronor i månaden. Ännu en bit ner finns följande rubrik, ”Stor brist på välutbildade lastbilsförare”.
Hmm, kan det hänga ihop med att kraven är betydligt högre än lönen?
Lättare att välja
Jag kollar istället Arbetsförmedlingens yrkesbeskrivning för läkare där endast följande egenskaper angavs som nödvändiga:
Mänsklig förståelse och samarbetsförmåga. Om ansvar står ingenting.
Medellönen: 42 066 kronor.
Kollar vidare, efter ett kreativt yrke istället. En art director, som jobbar med reklambilder, befinner sig lönemässigt mitt emellan lastbilsförare och läkare: medellönen är 30 248 kronor. Egenskaper som krävs är att man är konstnärlig, idérik, kan arbeta i grupp och tåla öppen kritik. Man bör också vara allmänbildad och ha känsla för trender.
Så nu undrar jag: har inte läkare ansvar och behöver inte lastbilsförare tåla kritik? Jo, men i stället för att raljera om Arbetsförmedlingens förmåga så konstaterar jag bara att det är svårt eller omöjligt att i en kort text förklara allt om ett yrke. Därför tror jag att vi alla måste prata mer om våra jobb – berätta för våra barn och grannarnas ungar vad vi gör på dagarna och vilka glädjeämnen och svårigheter som finns med detta. Då kommer alla att veta mer om vilket jobb de vill välja när det blir dags.
Lasse Holm
Verksamhetschef QIII
…som för övrigt anser att sovmorgon är det mest underskattade njutningsmedlet.