Nu i sommartider tänker många på semester, vila och avkoppling. Hängmattan hägrar i sommarträdgården. Visst känns det igen och är eftertraktat. Ingen av oss kan förakta vilans och sömnens betydelse. När vi är trötta drar vi oss tillbaka för att söka vilan. Men alla kan inte ligga i hängmattan. När vi beger oss ut i trafiken måste vi helt enkelt vara utvilade.
Det gäller också i sommarvärmen och i sommartrafiken. Så här års kommer även det så kallade halvtidsresultatet (halvårsstatistiken) av antalet omkomna och skadade i trafiken. Det är varje år tragiska siffror. Ingen vet på förhand vem som kommer att drabbas. Förvisso vet vi ganska väl om riskgrupper och riskbeteenden. Unga män mellan 18-24 år brukar nämnas som den stora risk- och skadegruppen. Och så är det. Yrkesföraren som manövrerar tunga ekipage i trafiken kan inte ta några risker. Det finns helt enkelt inte sådana utrymmen. Och skulle något hända kan det bli katastrofala följder.
Olika krav
Jag konstaterar med stor glädje att yrkesförare (buss och lastbilsförare) har ett yrkeskompetensbevis och god utbildning. Under året har jag skrivit om att detta inte är självklart för alla yrkesförare. Exempel är utryckningsförare (polis, ambulans och räddningstjänst) där det inte finns något lagkrav på varken kompetens eller utbildning. Alldeles nyligen har Riksdagen stängt dörren för dessa grupper. Enligt min mening är detta en nonchalans mot nollvisionen. Alla yrkesförare borde behandlas lika. Men så är det inte i Sverige för närvarande. Återstår att se vad som händer i framtiden. I sommar finns tid för reflektion och tanke. Ta den tiden. Jag har tänkt att också vila men att reflektera över trötthetens betydelse i trafiken.
Vi ses på Elmia!
Under året som gått har jag studerat olyckor med personbilar som inträffat under arbetstid. Inte sällan har händelserna ägt rum under nattetid och tidiga morgnar. Vilket ansvar tar en arbetsgivare för arbetspassen? Trafikansvaret finns alltid hos föraren. Därför brukar min uppmaning bli till en ny yrkesförare: kör inte när du är trött och kör inte med dålig utrustning. Det är nämligen bara du själv som i en domstol kommer att ställas till svars vid en olycka. Jag återkommer med några exempel på detta i senare krönikor i år. Nya utmaningar väntar i augusti månad. 25-28 augusti är Elmiamässans ”Lastbil” i Jönköping. Kanske vi ses där i vimlet av nyheter, fordon och tankar inom transportområdet? Avslutningsvis önskar jag dig en trafiksäker sommar!
Jörgen Lundälv
Docent i trafikmedicin, Umeå universitet och krönikör på trafikområdet