Årets Lastbilsmässa ? Lastbil 2010 i Elmia i Jönköping var säkerligen en stor upplevelse för många besökare. Det var med stor nyfikenhet som jag steg in på mässan. Min första lastbilsmässa någonsin. Det var en märklig känsla och fantastisk på samma gång.
På Lastbil 2010 blandades yrkesförare, utställare, företagare och allmänheten i en lång vandring runt det som stod i fokus under mässdagarna – tung trafik och yrkesföraren. Här fanns också de nya myndigheterna Transportstyrelsen och Trafikverket där tjänstemän delade ut sina broschyrer till besökarna. Bra så. Men det var också en mässa som saknade flera viktiga bitar. Jag saknade polisens närvaro. Polisen hade haft bra möjligheter att vara med på mässan och träffa yrkesförare och diskutera såväl fordon, miljö och förarutbildning.
Var fanns forskarna?
Jag saknade också inslag av forskning på mässan. Det finns gott om mässor för forskare men här skulle man kunna ha haft speakers corner – ett hörn där till exempel besökare – yrkesförare och allmänhet kunde ha fått ställa frågor till forskare, poliser och tjänstemän på de nya myndigheterna. Detta saknades inte bara vid det här tillfället utan är en väldigt tydlig brist i Sverige. Vi har inga naturliga mötesplatser där yrkesförare kan möta till exempel forskare. Jag saknar det faktiskt. När jag gick runt på mässan såg jag många personer som diskutera ivrigt olika lastbilsmodeller, utrustning och så vidare.
Det fanns en nyfikenhet på mässan som jag känner igen från andra mässor. Jag hoppas att lastbilsmässorna fortsätter i Sverige för de behövs. Mässorna handlar naturligtvis inte bara om fordon och trafik utan också om förarens arbetsmiljö. Det vore därför naturligt att de nya myndigheterna (Trafikverket och Transportstyrelsen) i större utsträckning samarbetade med Arbetsmiljöverket och gjorde gemensamma framträdanden om framtidens trafik och trafiksäkerhet.
Gamla meriter
Med en kopp kaffe i handen bläddrade jag också i den gedigna mässkatalogen där jag såg att det pågår ett stort upprop: Sverige behöver en transportminister. Nu i valtider kan vi fundera över hur transport- och infrastrukturfrågorna kommer att behandlas. Svensk trafiksäkerhet med nollvisionen i fronten är ett bra signum men det går inte att leva på gamla meriter. Transportfrågorna och arbetsmiljöfrågorna måste föras ihop framöver. Kanske det kan bli en verklighet på nästa lastbilsmässa. Eller varför inte en utmaning för en kommande regering.
Jörgen Lundälv
Docent i trafikmedicin, Umeå universitet