Så är valet avklarat för den här gången. Eller är det inte klart på riktigt? Eftervalsdebatten skälver när jag skriver min krönika. Vem vann egentligen?
Viss osäkerhet råder under valnatten mot bakgrund av de högerextrema Sverigedemokraternas framgångar. Vänsterpartiledaren på sin kant talar med tordönsstämma som vore han företrädare för ett parti med minst 35 procent av väljarna i ryggen. Att valets stora förlorare är socialdemokraterna är alla eniga om. Alla gamla s-statsråd torde nu få lägga drömmen om nya ministerposter på hyllan. Thomas Bodström kan i lugn och ro stanna och etablera sig i USA om han så vill. Om socialdemokraterna ska återkomma i maktposition lär det bli med en helt ny ledning och med nya statsrådskandidater. De förutvarande är förbrukade. Som en välskött bil efter 30-40 tusen mil. Då får det vara nog. Även om förre utrikesministern Jan Eliasson utan renovering säkert skulle fungera också 2014 på alla växlar.
Slapp övervakning
Den ena valanalysen har avlöst den andra. Kloka och mindre kloka synpunkter har blandats med varandra. En gammal s- räv klargjorde att han aldrig förstod vad Partiets (med stort P naturligtvis) intima samverkan med vänsterpartiet skulle vara bra för. Och tänkte sannolikt på hur okomplicerat och härligt det var på Tage Erlanders tid.
Sverige har för slapp trafikövervakning vad gäller hastighetsgränserna. Den supertunga trafiksäkerhetsorganisationen ETSC, Europeiska transportsäkerhetsrådet, har tittat på hur det ser ut inom EU på trafikområdet. Sverige får en del beröm men inte när det gäller just hastighetsövervakningen. Jag håller helt med ETSC.
Omkörningsförbud
I Sverige är det fritt fram – nästan – för de hänsynslösa föraregoisterna att bestämma hastigheten. Du behöver bara ge dig ut på E4 eller E6 för att konstatera det. Inga fartkameror och inga poliser så långt ögat når. Nåja, då, kanske någon enstaka alert polis i Östergötland. Men risken att åka fast är för liten. Och när det gäller den tunga trafiken är varje kilometers överskridande extra känslig med tanke på den stora levande vikten. Här är det primärt åkerierna som borde premieras när hastigheten är korrekt och belastas kraftigt vid överskridande. Och medan jag är inne på den tunga trafiken, som ökat markant. Förbjud omkörning på vägsträckor där det inte är alldeles uppenbart att omkörning kan ske utan minsta olägenhet för övrig trafik. För personbilsförare blir det alltmer enerverande att ligga och vänta i flera minuter på den ena tröga och föga meningsfulla omkörningen efter den andra på motorväg.
Dubbat eller ej?
Nu ska snart vinterdäcken på om du kör personbil. Dubbade eller odubbade. Med antisladdsystem på bilen borde valet vara självklart. Odubbade är i princip lika bra då. Och miljömässigt helt överlägsna, Ekonomiskt ger dubbarnas slitage på vägbanorna klirr i statskassan för det odubbade valet. Odubbat i viktig kombination med lägre hastighet på vinterväglag. Då återkommer vi till hastigheten. Sannolikt finns det för många egoistiska förare som ska komma alltför fort fram vinter som sommar. Utan beaktande av de olika förhållandena. Var finns trafikpolisen? Jag bara undrar. Men jag blir både stolt och glad när jag väl ser en trafikpolis i aktiv yttre tjänst. Ty det händer minsann också i våra dagar!
Fler trafikpoliser
Glädjande är att många förare trots allt färdas med laglig fart! Kan det möjligen vara så att det är den gynnsammare bränsleförbrukningen vid lägre hastighet som spelar en avgörande roll? Eller är det hänsynsfullhet och samvete? Tro det den som vill. Ty risken för upptäckt och lagföring är för liten. Men risken kommer att öka som en följd av ETSC:s jämförande undersökning. Vi kommer glädjande nog att få fler trafikpoliser i landet, var så säker. De kommer att bidra till en säkrare trafikmiljö.
Sven-Erik Alhem
www.svenerikalhem.se