Hej på er därute i höstrusket!
I skrivande stund har jag nyss kommit hem efter den första halkkörningen för säsongen. Det gick bra för egen del men jag satt fast i köerna efter en rejäl ?masskollision? vid Frillesås, där totalt ett 20-tal bilar var inblandade.
På radion kallade man den rådande halkan för ”överraskningsmoment”. Själv anser jag att det är ganska tydligt, när det kommer vitt uppifrån och tempen ligger på cirka två minusgrader, att det är halt. Och att det då inte går att köra som det vore sommar. Eller vad tycker du?
Samma ”överraskning” varje år, så nog borde väl ändå bilförarna någon gång vänja sig?
Vinterdäckslag?
På tal om halka så var jag nyligen i kontakt med Transportstyrelsen, igen, i ämnet ”vinterdäck på tunga fordon”. Vi i TIA menar att de fordon som kör här i Sverige måste vara utrustade med riktiga vinterdäck – alltså liknande regler som i vårt grannland Norge. Svaret jag fick var att vår regering (den förra) ansåg att det var tillräckligt med att ha en gräns på minst fem millimeters mönsterdjup för alla däck som sitter på fordonet. Detta är inte bra, då det därmed är helt lagligt att montera rulldäck på alla axlar. Bara de har minst fem millimeters mönsterdjup.
Man undrar återigen hur beslutsfattarna resonerar. Avsaknad av kompetens kallar jag det.
Falska rykten
Nu till något helt annat. Uppropet som jag skrev om i förra numret av Proffs.
Det har gått väldigt bra, vi har fått många påskrifter och jag tror till och med att Sveriges Åkeriföretag har vaknat till liv. Kanske lite sent – men ändå.
När ni läser det här så är listorna redan överlämnade till berörda ministrar.
Hur? Jo, om det går som vi vill så har vi i samband med överlämnandet haft en manifestation i Stockholm.
Hur som helst – vi kommer inte att släppa taget om sakfrågorna.
Jag vill nu även ta tillfället i akt att dementera de påståenden som florerar, som menar att TIA ska göra livet surt för de utländska förare som kör här i Sverige.
Det är helt fel – några sådana diskussioner har aldrig förekommit. Vad vi däremot vill göra är att påtala det viktiga för dem som beställer dessa frakter, att de transporter som beställs också utförs inom ramen för gällande lagar och regler.
Nisse i ny bil
Alla ni som brukar hälsa när ni möter mig ska från och med nu hålla utkik efter en silverfärgad Volvo FH16. Jag kör för samma speditör men har bytt arbetsgivare.
Min förra chef och vän tvingades tyvärr att avveckla verksamheten. Han är inte den förste som behövt kasta in handduken – och definitivt inte heller den siste.
Det här sporrar mig personligen att med den drucknes envishet kämpa ännu hårdare för en sundare konkurrenssituation i vår bransch.
Jag hoppas att ni är många som vill hänga på i det arbetet!
Nu avslutar jag med en vädjan om att ni alla ska ta det lugnt ute på vägarna. Tänk på att det lätt kan frysa på och att ni inte är ensamma på vägarna. Tänk också på att det alltid finns någon som väntar på dig!
Nisse