Nu är vi igång och har ett helt nytt år framför oss. Nu gäller det att ta nya tag i de ämnen som vi i branschen finner problematiska och ibland också helt felaktiga.
Som ni vet, och som vi fått konstaterat, verkar vår regering inte speciellt intresserad av att vare sig besvara våra frågor eller ens behålla skattepengar från transportbranschen i landet. Pengar som bland annat kunde ha använts till att förbättra vinterväghållningen, som ju har varit (och fortfarande är) under all kritik.
Jag vill direkt understryka att den dåliga väghållningen inte beror på er som kör plogbilarna. Problemet ligger högre upp hierarkin.
Ibland undrar man om de som bestämmer någonsin har stuckit ut näsan utanför ytterdörren i vinter. Eller om de kanske är från en annan planet?
Usla däck
Nu till en annan fråga på samma tema. Vinterdäck.
Jag har själv, vid många tillfällen, sett hur tunga fordon både kanat av vägen och kört fast i uppförsbackar. Till och med på ytor som varit helt plana har vissa lastbilar haft svårt att komma igång.
Flera gånger har jag av ren nyfikenhet klivit ur min hytt för att kolla däcken på dessa fordon. Det har ofta visat sig att det inte varit tal om några fem millimeters mönsterdjup där inte. Snarare 2-3 millimeter på flertalet.
Betyder detta inget för trafiksäkerheten? Är det verkligen ingen idé alls att försöka få till en lag som kräver rejäla däck på tunga fordon på vintern? Och med ”rejäla däck” menar jag vinterdäck!
Resurserna för att kolla att en eventuell vinterdäckslag efterlevs, kan man ju förslagsvis ta från de polisdistrikt där man envist jagar förare som bryter mot kör- och vilotiderna med tio minuter.
Fortsätter lobba
Vi kommer fram till nästa vinter att fortsätta lobbyarbetet med att försöka få våra politiker att förstå hur viktigt det är att vinteranpassa tunga fordon. En dröm hade ju varit om någon i politisk ställning hade tagit sig tid att följa med i lastbilen under några vinterdagar.
Vi ser ju vad vädret ställer till med för både flyg- och tågtrafik. Vem kan då få för sig att läget skulle vara annorlunda för oss på vägarna?
Nej, kära politiker, se nu till att lyssna på oss som vet hur verkligheten ser ut. För då kan vi lättare se till att landets fabriker och butiker kan hållas igång utan risk för varubrist.
Även ni själva slipper ju att eventuellt tillbringa flera timmar i trafikstockningar som beror på att en långtradare med undermåliga däck ställt sig på tvären över vägen ett stycke längre fram.
Bli medlem!
Som ni förstår finns det en hel del för oss i TIA att jobba med. Själv är jag en obotlig optimist och tror att 2011 kommer att bli ett intressant år för oss alla.
Är du inte medlem i TIA idag, rekommenderar jag att du blir det. Både jag och de andra i styrelsen kommer idogt att fortsätta vårt arbete för att underlätta vardagen för oss alla som håller Sverige ”rullande”. TIA kommer att försöka finnas på plats vid alla årets mässor och lastbilsutställningar.
Med dessa ord önskar jag er alla ett riktigt gott 2011 och väl mött på vägen.
Kör försiktigt – tänk på att det alltid finns någon som väntar på dig!
Nisse Petersson