Under månaden som gått har jag i internetforum tyvärr läst en del märkliga utlåtanden om TIA samt det jag och alla övriga i styrelsen jobbar för. Jag vill därför inledningsvis förklara, förtydliga och markera hur jag och vi andra i styrelsen vill föra framtida debatter.
När TIA återupplivades var den enkla grundtanken att försöka göra en insats för att förenkla vardagen för oss chaufförer och åkare. Visst hade både jag och mina kollegor förväntat oss kritik. Och sådan tål vi.
Däremot vill vi bara föra debatter med ”riktiga” personer, alltså sådana som vågar stå för sina synpunkter och inte av ren och skär feghet gömmer sig bakom anonyma ”alias”. Påhopp och inlägg från sådana personer är inte bara ointressanta, vi kommer fortsättningsvis inte heller att kommentera dem. Möjligtvis dementera.
Vi tvingar inget att engagera sig i TIA. Ej heller att bli medlem.
Gagnar ingen
Den som verkligen är seriös och saklig är alltid varmt välkommen att höra av sig. Självklart via forum och e-post, men ännu hellre per telefon. Men berätta alltid vem du är, då lovar vi att svara. Kanske på det som någon kallar ”dagisspråk”, men ett svar kommer ni åtminstone att få.
Ställer man inte upp på dessa självklara krav så behöver man inte heller göra sig besväret att ta upp vår tid.
Syftet med TIA är alltså att skapa en sammanhållning oss förare och åkare emellan. Då får vi en starkare röst mot politiker, myndigheter och lagstiftare.
Pajkastning betyder interna stridigheter och det lär ju inte gagna någon av oss som ser någorlunda seriöst på det vi jobbar med.
Nog om det. Vi ser fram emot bot och bättring och därmed en starkare gemenskap samt sakligare diskussioner.
5 mars i Göteborg
Den 5 mars ska du absolut markera i din almanacka. Då kommer vi att hålla ett möte med representanter från bland annat Sveriges riksdag och Sveriges Åkeriföretag (SÅ). Mötet hålls i SÅ:s lokaler på Stig Center i Göteborg och börjar klockan 10. Föranmäl helst er medverkan då antalet sittplatser är begränsat. Jag hoppas dock att så många som möjligt ställer upp för att ta den viktiga diskussionen om svensk åkerinärings överlevnad och framtid.
Vi kommer att debattera bland annat det olagliga cabotaget som bedrivs i Sverige, kör- och vilotiderna, vinterdäckskrav samt vår personliga säkerhet på parkeringar och andra uppställningsplatser. Och även bristen på säkra uppställningsplatser, naturligtvis.
Vi har redan fått in en del tips och idéer på andra ämnen vi kan ta upp. Hör gärna av med fler!
Bredare leenden
Vi i styrelsen tycker att det är kul att jobba med den här typen av frågor. Av min inledning att döma kan det ju verka som att det mesta är eländigt med att sitta i styrelsen. Så är det absolut inte. Det är dessbättre endast en liten klick som med alla möjliga fula knep försöker sänka oss. Det kommer ingen att lyckas med. Och nu när det börjar våras, blir det ännu svårare att slå oss i knävecken. För med solen kommer ännu bredare leenden på våra läppar.
Ta det nu lugnt i trafiken. Vädret är nyckfullt. Och du – det alltid finns någon som väntar på dig!
Nisse Petersson