Så var det åter dags för några ord från oss på TIA, till alla er som håller Sverige rullande ? eller åtminstone har ett intresse av att så sker.
Jag undrar ofta när våra folkvalda ska få upp ögonen för de problem som rör vår näring. Alltså de svårigheter som de människor, som varje dag sliter i sitt anletes svett för att vara både åkare och uppdragsgivare ”till lags”, stöter på. Det finns uppenbart krafter som gör allt för att grusa planerna för de seriösa i branschen.
Vilka krafter menar jag?
Jo, de åkerier som med olagliga transporter ser till att slå ut ett väl fungerande nätverk av åkare som verkligen försöker att sköta sina företag efter alla konstens regler.
De seriösa ska inte endast slåss mot oseriösa ”kollegor” utan även kämpa för att förstå och följa nya regler och påfund från våra egna myndigheter men kanske speciellt från EU.
Ingen lätt uppgift. Tro mig!
Flitig debattör
Jag tror mig veta att många åkerier har stora problem och att en hel del mår mycket dåligt. Och detta enbart för att de försöker sköta sitt företag på ett bra och lagligt sätt.
Vad ska då våra politiker göra?
Jag anser att man måste ta våra synpunkter och tips på största allvar. Och med ”våra” menar jag inte minst Thomas Morells, Sveriges Åkeriföretag Skaraborg, idoga inlägg i debatten. Han lägger ner ett enormt jobb i att påvisa brister i systemet med den digitala färdskrivaren, ska ni veta. Och han är också på hugget och gör anmälningar till polisen så snart han har anledning vad gäller olaglig cabotagetrafik.
Morell har faktiskt lyckats få en del av ”de styrande” att se problemen från vårt perspektiv. Vi är många som håller våra tummar och önskar honom lycka till i detta viktiga arbete.
Succé i Skara
Nu till något positivt. Jag har varit i Skara och besökt Skara Truckmeet. Jag är imponerad. För att vara första gången så anser jag att arrangören, Angelica Borst, lyckats bra. Får hon till det som hon har tänkt till nästa år så kan det bli hur bra som helst.
De ekipage som fanns på plats i år höll en riktigt bra klass. Jag hade den stora äran att gå som domare ihop med Owe Wahlberg, Anders Klasson, Peter Nordgren och Thomas
Andersson. Vinnare i dragbilsklassen blev en Scania från Micke Bollhems Åkeri. I klassen ”Gott och Blandat”, gick pokalen till Bröderna Berglunds Scania mjölkbil. Fjärrbilsklassen vanns av Anders Gyllenlöv med sin fina Scania med ”walking floor” och ”Lillebil” vanns av en jättefin VW Caddy.
Sist men inte minst, vann Björne från Göteborg ”Distributionsklassen” med sin jättefina Scania med citytrailer. Grattis till er alla som vann.
Vi ses!
Det var allt för den här gången. När ni läser detta så har vi haft vårt årsmöte, som jag i skrivande stund hoppas ska bli välbesökt.
Vi ses här i varje nummer av Proffs – och jag hoppas definitivt att vi även ses ute på vägen eller i samband med någon av årets alla lastbilstillställningar.
Kör försiktigt i sommar och tänk på att det alltid finns någon som väntar på dig!