Som ni märker, nu har hösten anlänt med mycket regn och rusk. Och med den här årstiden kommer även mörkare morgnar och kvällar. Men vad gör väl det för oss som håller Sverige rullande? Nej, just det, inget alls. För det kvittar ju hur vädret är eller hur länge det är ljust på dagarna. Varor och annat vi kör omkring med, måste ju komma fram ändå.
Höst och vinter ställer däremot högre krav på oss som ser till att ”Svensson” får sin frukost, sin bensin och sina kläder. Det hade ju suttit fint om man kunde få någon form av uppskattning tillbaka. Helst årets alla dagar – men nu i synnerhet.
Uppskattningen kan man ju visa i form av lite mer respekt för oss som kör omkring i trafiken med de lite större och tyngre fordonen.
Ökat intresse
Som jag skrivit tidigare i Proffs har vi börjat samarbeta med Danmark och Norge i många viktiga frågor. Nu verkar det som att åtminstone ytterligare ett par länder vill ansluta sig till samarbetet och, med lite tur, kan vi dessutom knyta till oss en kontakt i EU.
Om allt går som vi tänkt oss, kan vi snart ha goda möjligheter att få våra frågor belysta på ett korrekt sätt. Och därmed även få svaren som vi så länge efterlyst.
Nytt möte
Vi har satt ihop en lista som omfattar sju punkter. Några av de absolut viktigaste handlar om den sociala dumpningen i vår bransch, kör- och vilotiderna och hur vi vill att kompetensen hos framtidens trafikpoliser ska vara (läs artikeln i förra numret av Proffs – och min krönika i samma nummer).
I skrivande stund planeras ett nytt möte i Göteborg. Mötet kommer att ske på initiativ av TIA och det ska hållas någon gång i oktober.
Då kommer vi bland annat att ta upp ovanstående ämnen.
Från fackligt håll verkar det dock vara ganska tyst. Med undantag för Freddy Welles insatser förstås!
Förhoppningsvis vaknar även facket inom en snar framtid. Om det då inte är försent, bör tilläggas.
”Sänk priserna”
Det har kommit till vår kännedom att vissa speditörer beordrar sina åkare att sänka priserna på sina körningar. Och att om deras chaufförer inte skulle gå med på sänkt lön, så erbjuder speditörerna åkerierna att etablera kontakt med lågavlönad personal från andra länder. Förutsatt att detta är sant, måste det omgående få ett slut.
Vi måste agera utifrån vårt eget bästa, men även för att undvika att en viktig del av Sveriges skatteintäkter går förlorad.
Vi får inte stillasittande se på när vårt välfärdssamhälle faller samman. På något sätt måste vi få våra folkvalda att vakna upp innan det är för sent. Dessvärre är nog klockan snart fem över tolv.
Halt väglag
Jag inledde den här krönikan med lite ”höstsnack”. Och jag avslutar på samma tema.
Tänk nu på att ta det lite extra varsamt på vägarna, som ganska plötsligt kan bli förrädiskt hala.
Tänk på att det alltid finns någon som väntar på dig!