Nyligen körde jag bil på riksväg 40 genom Borås. Hastighetsbegränsad vägsträcka till 70 km/h. Jag blir omkörd av en lastbil med farligt gods. Naturligtvis kan jag inte avgöra lastbilens hastighet. Men jag kan i alla fall påstå att lastbilen körde en betydligt högre fart än vad jag själv höll.
Detta fick mig att reflektera över hastighetens betydelse som fordonsförare. En yrkesförare som transporterar farligt gods och som inte följer upprättade hastighetsgränser är för mig vare sig en förebild eller en god yrkesförare. Naturligtvis så struntar jag som medtrafikant i om lastbilsföraren i fråga var stressad eller hade en dålig dag på jobbet. Det kan nämligen alla ha. Men att visa likgiltighet inför hastighetsgränserna är en helt annan fråga. Nyheterna i medierna har en tendens att blekna bort ganska snabbt.
Många rubriker
Lastbilskrascher har under senare tid fått en stor medieuppmärksamhet i Sverige. I början av oktober kör en tankbil in i en lastbil och en omfattande explosion äger rum på E6:an. En förare omkommer i branden. Händelsen blir en riksnyhet. Hur många tankbilsincidenter inträffar i Sverige under ett år? Jag har inte sett någon siffra eller rapport som utreder detta. Men om man går igenom rapporteringen i medierna i år så finns flera allvarliga fall.
Här är några: ”Tankbil med farligt gods i olycka” (Dagens Nyheter 8/2), ”Tankbilsolycka i Mellansel” (Allehanda 4/7), ”Tankbil i olycka” (Norrländska Socialdemokraten 17/9), ”En död i krock mellan tankbil och lastbil” (Kungälvs Nyheter 5/10),”Tankbil välte – två skadade” (Dagen 11/10). Är tankbilsolyckorna fler idag än tidigare? Vad gör man för att förhindra dessa skadehändelser och krascher i trafiken?
Ska man anmäla?
Frågorna är många men också nödvändiga att diskutera. Är det brist på utbildning eller beror händelserna helt enkelt på en serie olyckliga omständigheter som inte har med föraransvaret att göra överhuvudtaget? Tillbaka till min berättelse som jag inleder krönikan med. Jag blir omkörd av en lastbil med farligt gods på motorvägen där hastigheten är satt till 70 km/h. Hur ska jag agera? Låtsas att jag inget sett? Eller ska jag ringa till polisen?
Föraren fick mig att reflektera och kanske det var just detta som gav upphov till denna krönika. Hårdare krav ställs nämligen mot oss alla i trafiken. Det måste helt enkelt vara så för att vi ska kunna uppfylla nollvisionen.
Någon som undrar när denna vision infördes? Ja, det var faktiskt redan 1997. Åren går. Och naturligtvis är det många yrkesförare som följer hastigheten på vägarna. Det är de som inte gör detta som syns så väl och då blir det fel. Det vet tankbilsföraren och lastbilsföraren med farligt gods.