I höst har lastbilschaufförer beskrivits i medierapporteringen. Jag vill försöka teckna bilden av olyckschauffören i media. Men det är ganska svårt. I min förra krönika tänkte jag på chaufförer av tankbilar som varit inblandade i bränder. Jag har fortsatt att tänka på tanken om bilden av lastbilschauffören i nyhetsmedierna. Hur ser den ut?
Jag har inte gjort någon vetenskaplig studie i ämnet men vill här reflektera över nyhetsrapporteringen på höstkanten. Genom att använda mig av olika nyhetsdatabaser, bland annat MedieArkivet, så fann jag några artiklar om olyckschaufförerna. Här är några exempel:
”Skelettskador efter olycka” (Västerbottens Folkblad 10 oktober 2011). ”Skadad i singelolycka på E4”. (Sundsvalls Tidning 22 nov 2011). ”Kastad sten slog hål på vindrutan” (Nerikes Allehanda 22 nov 2011). ”Lastbil krockade med vildsvinsflock” (Smålandsposten 11 nov 2011). ”Tankarna går till chaufförens familj – Timmerbilsolycka” (Trelleborgs Allehanda 9 nov 2011).
Ingen minskning
Inblandningen i olyckor och skador för lastbilsförare är inte något som har minskat under senare år. Under åren 1998-2010 skadades totalt 1 717 personer i olyckor med lastbilar och tung trafik i Sverige. År 2009 var det 79 personer och 2010, 83 personer. Under fjolåret var det 76 män och sju kvinnor som skadades i olyckor med lastbilar. En liten ökning jämfört med året innan.
Jag ser varje olycka som ett misslyckande. Varje felhandling och incident är en lastbil som inte kom fram till sitt mål. Trafikverkets rapport (Vägtrafikskadade i sjukvården 2010) är en intressant läsning. Det är viktigt att ha koll på den fortsatta utvecklingen. Negativ skadeutveckling är nämligen något som inte vänder av sig självt.
Bjud in en journalist
Hur ser bilden av lastbilschauffören som yrkesförare ut i media? Jag vet faktiskt inte men jag skulle gärna vilja se någon studie om vilken bild som allmänheten får av tung trafik och yrkesförares vardag. Jag talar inte om fackpressen och tidskrifterna för de redan intresserade läsargrupperna utan om nyhetsmedierna som når allmänheten i stort. Det är viktigt att också andra mediebilder av tung trafik och yrkesförare når allmänheten än olyckor och skador.
Här borde såväl åkeriföretag och branschorganisationer ta sig en ordentlig funderare, hur nya spännande och intressanta bilder av yrkestrafiken kan visas upp. Kanske en och annan yrkesförare skulle kunna bjuda in en journalist och fotograf till en reportageresa längs vägen? Genom att följa med och observera, lyssna och diskutera trafikfrågor i lastbilshytten, tror jag att flera nya intressanta reportage och infallsvinklar skulle kunna se dagens ljus.
Anta utmaningen och bjud in en journalist till din lastbilshytt.