Nu har det hänt igen, ytterligare en dödsolycka på E20. Återigen kan man ana att dålig väghållning plus en vägstandard som är under all kritik, är boven i dramat. E20 är en pulsåder till och från vår största hamn, vi har dessutom flera av Sveriges största industrier längs vägens sträckning mot huvudstaden, viket gör att den är hårt belastad av trafik. Inte minst till ?vinterorter? som besöks för avkoppling och fritidssysselsättning.
Allt ovansagda skulle mycket väl kunna räcka som argument för ombyggnad men tyvärr finns det inte tillräckligt med pengar. Sägs det!
Istället för att endast spara på de pengar vi har, finns det ju faktiskt mer pengar att skjuta in i systemet. Idag ”skänker” vi bort många, många välbehövliga miljoner varje månad till oseriösa åkare och speditörer. Räcker det inte att vi skänker stora EU-bidrag? Måste vi ställa upp med de pengar som egentligen kan gå till just vägar, vår svenska vård, skola och omsorg?
När ska Sverige och dess regering ta sitt ansvar? Oj, så trött jag blir på alla som sitter i sina ”glasbubblor”. Kom nu ut i verkligheten och möt oss alla i vår vardag. Och glöm aldrig att det faktiskt är vi som bokstavligt talat håller Sverige rullande.
Min högerstol i lastbilen står till förfogande för alla som vill veta mer om hur det går till när butikshyllorna fylls och vilka problem som finns i den logistiken.
Tynande välfärd
Jag följer rättegången i ”Skaraslättshärvan” så långt det är möjligt så här på distans. I skrivande stund är det ”halvtid” i processen och det känns verkligen helt okej att myndigheterna äntligen börjar röra runt i grytan. Jag hoppas innerligt att man framöver kommer att kontrollera fler åkerier och även speditioner som använder sig av lågavlönad utländsk personal. Modern slavhandel är inget som vi vill ha, oavsett yrkeskategori.
Förutom förlorade skattekronor för Sveriges del, handlar det även om ett betydande antal tappade arbetstillfällen. Om inget görs nu, kommer vi snart inte längre att ha den världsberömda och avundsvärda välfärden kvar – den som våra förfäder slitit ont för att bygga upp.
Vi måste värna våra jobb och de åkerier som fortfarande finns kvar. Vi måste även göra vårt yrke till ett intressant, attraktivt och givande arbete, samt att det måste vara lönande att starta åkerier i Sverige. Ni som styr vårt land måste lyssna på oss som kämpar för att överleva i vägtransportbranschen. Ett yrke som vi trivs med och i många fall älskar.
Ny växel
Nu är det dags för mig att lägga i en växel och dra ut på vägen igen. Jag hoppas att vi ses här i TIA Corner igen om en månad. Tills dess önskar jag dig, kära Proffsläsare, allt gott – och tänk på att det alltid finns någon som väntar på dig.
Kör försiktigt!