Efter 44 år hos polisen är jag nu en ?fri man? att tycka vad jag vill och föra min kunskap vidare ut i er bransch. Syftet med min nya funktion som senior, aktiv för Svenska Transportarbetarförbundet, TransportGruppen och Sveriges Åkeriföretag, är att belysa aktuella problem och att aktivera branschen till ett högre säkerhetsmedvetande och ansvarstagande. Min ambition är att arbeta för branschens bästa.
Dieselstölderna tas inte på allvar. När jag i februari mötte cirka 60 maskinentreprenörer i Halland, frågade jag hur många av dem som har blivit av med diesel. Nästa samtliga räckte upp handen. Jag konstaterade genast den ”röda tråden” – att deras maskiner hade sina arbetsplatser på eller längs E6. Åhörarna blev ganska fundersamma.
Enligt polisen i Halland är det just utmed E6 som dieselstölderna sker.
Jag vill i sammanhanget understryka hur viktigt det är att alla dieselstölder anmäls till polisen. Det är den information som kommer till polisens kännedom, som styr var deras resurser ska sättas in. Och vill ni inte anmäla till polisen, för att ni kanske anser att det är meningslöst, då har ni gjort ett val. Ni bryr er inte.
Åkaren får betala
Tillsammans med polisen och Handelshögskolan i Göteborg arbetar vi nu med en kartläggning av dieselstölder över hela landet. Man menar att dieselstölder är ett lika stort problem för infrastrukturen som kopparstölderna. För att styrka detta påstående, måste ni som drabbas tydliggöra era problem.
Vid en undersökning som jag var med och tog fram 2009, tillsammans med Handelshögskolan i Göteborg, konstaterades det att utöver värdet på det stulna godset tillkom ytterligare kringkostnader så som stillestånd och reparationer, motsvarande 60 procent av det stulna godsets värde. Och det är åkaren som får stå för dessa kostnader.
Vad kan vi då göra tillsammans?
Polisanmäl så att vi får en klar bild över hur allvarligt detta problem är. Börja med att fundera på ett antal säkerhetshöjande åtgärder. Ni är bra på detta, men ni måste stanna upp i vardagen och fundera på hur ni till exempel ska förvara dieseln och var ni ställer upp era fordon. ”Kvalitén” på dieseltankarna gör att det är lätt för de kriminella att stjäla från er.
Straffet kostar en miljon
Äntligen har det kommit bra domar på dieselstölder i Mariestad. Fyra gripna på bar gärning och de dömdes till 8, 5 och 4 månader samt utvisning ur landet. Och en dömdes till villkorligt straff. Samtliga hade anknytning till en rumänsk lastbil som var speciellt utrustad för dieselstölder.
Kostnaden för att förvara dessa gärningsmän på anstalt i Sverige uppgår till cirka en miljon. Frågan är vad vi hade kunnat göra för att förhindra denna stöld och därmed kostnaden för vårt samhälle. Jag låter detta vara obesvarat.
Under de senaste åren har det ertappats rumänska lastbilar som varit utrustade med specialpumpar med hög kapacitet, placerade mellan drivhjulen. På en av bilarna var pumpen fastrostad. Detta är vad som kommit till polisens kännedom. Uppklarningsprocenten för polisen är låg vid dieselstölder och då kommer följdfrågan: Hur stort är problemet med dieselstölder och vad gör vi tillsammans? Känn ert ansvar – men glöm inte att njuta av våren!