Nu vågar vi väl ändå påstå att våren är här? Skönt med sol och lite varmare väder. Med våren hoppas jag att det kommer positiva besked från vår statsmakt. Och med det, menar jag att våra seriösa åkeriföretag ska få en hygglig chans att överleva genom att man bäddar för konkurrens på lika villkor.
Som det är idag, har många företagare i branschen ett rent elände att klara sig. Inte minst är det så för dem som valt att driva företagsverksamheten efter alla gällande lagar och paragrafer. Är det en orimlig tanke att det skulle vara tvärtom? Att de som bryter mot samhällets normer skulle ha det tufft – och inte som det är nu – de laglydiga.
Jag har sagt det förr men det finns tyvärr anledning att upprepa det. Det är hög tid att ni som bestämmer och stiftar lagar lämnar er lilla bubbla och kliver ut i verkligheten. Välkomna ut till oss. De flesta av oss har en ledig passagerarstol som ni kan få sitta i några dagar.
Fint Truckmeet
Nu till något helt annat. Jag har varit på Skara Truckmeet, en jätterolig utställning som ramades in av fint väder och trevliga människor. Som vanligt i de här sammanhangen fanns det oerhört många vackra bilar att titta på. Både riktiga och modellbilar av allra högsta tänkbara klass.
Än en gång hade Angelica Borst lyckats samla ett antal bilar av varierande storlek. Allt från småbilar till fjärråk. Bra gjort, Angelica!
Själv tog jag tillfället i akt och samtalade med många åkare och chaufförer. Inte helt oväntat visade det sig att de allra flesta känner en fruktansvärd irritation över att våra arbetstillfällen och företag blir allt färre.
Det som rent allmänt verkar vara det mest frustrerande, är att både transportköpare och speditörer verkar göra allt för att sänka den svenska åkerinäringen. Och det är så klart svårt att inte hålla med om det. Otroligt nog finns det speditioner i bland annat Göteborg som har gått ut till sina åkare och sagt att de ska sänka sina milpriser. Kanske inte så konstigt att de vill köpa en billigare tjänst – men om åkaren menar att detta inte är genomförbart, har speditören uppmanat åkeriägaren att avskeda sina svenska chaufförer och istället anställa utländsk arbetskraft. Speditören erbjuder sig till och med att hjälpa till med rekryteringen. Jag saknar anständiga ord för att uttrycka vad jag anser om det.
Hur gör vi?
TIA har påtalat detta för trafikutskottet. De lyssnar – men varför ska det dröja så länge innan något händer?
Många jag träffade i Skara tyckte att det nu är hög tid för en kännbar aktion, regisserad av oss i vägtransportbranschen.
Berätta gärna för mig eller någon annan i TIA hur ni tror att man kan komma vidare i ämnet. Vi är alla idel öra.
Tills vi ses och/eller hörs – ha det så bra och tänk på att det alltid finns någon som väntar på dig!