De skyldiga måste straffas!

Antalet dödade i trafiken har glädjande nog varit färre under den gångna sommaren än tidigare. Tänk vad som skulle kunna åstadkommas om alla trafikanter var mer hänsynsfulla mot varandra! Om alla lojalt följde hastighetsgränserna, skippade alkohol och droger i samband med körning och uppträdde utan aggressivitet i trafiken.

Då skulle åtskilliga fler liv ha sparats. Färre sörjande anhöriga till trafikdödade hade behövt klä sig i sorgkläder. Skärpning krävs från oss alla. Det måste därtill bli nolltolerans från polisens sida, som bör bli synligare i trafiken. Det ska vara riskfyllt att bryta mot trafikreglerna. När vi minst anar det ska en polisbil med alerta polismän dyka upp och se till att trafikbrottslingen blir vederbörligen haffad och lagförd. Först därigenom får lagstiftaren genomslag med sitt regelverk. För vad är det för mening att ha en mängd trafikregler om de i stor utsträckning inte följs? Upptäcksrisken måste öka.

Djungelns lag

Lojaliteten är uppenbarligen inte sådan att vi trafikanter följer lagar och förordningar bara för att det finns andra människor som ser att brott äger rum framför ögonen på dem. Trafikbrottslingar skäms sällan. Jämför hur det skulle vara om snattare lika synliga som trafikbrottslingar skulle susa omkring inför ögonen på andra kunder och hejvilt stjäla varor. Det hade vi laglydiga aldrig accepterat. Men i trafiken får det fortgå. Rättssäkerheten i form av långtgående normuppfyllnad fungerar inte där. Djungelns lag råder i stället så länge polisen inte oftare är synlig.

”Måste straffas”

Ofta diskuteras rättssäkerhetsfrågor inom andra områden än trafiken. Vi har haft uppmärksammade mål som Thomas Quick, helikopterrånet och Assange i Sverige och naturligtvis det enorma Breivikmålet i Norge vilka alla ägnats stort intresse. Vi borde oftare fokusera också på vardagsbrotten, till vilka de tragiskt nog alldeles för frekventa trafikbrotten hör. Fler som gör sig skyldiga till trafikbrott måste straffas. Enkelt uttryckt. Annars får vi allt fler av de lojala som undrar varför de ska fortsätta köra i 90 eller 110 km/h när alla andra bara susar förbi med betydligt högre hastighet.

Skärpning

Hastighet och aggressivitet har stor betydelse när det gäller ond bråd död i trafiken. Alkohol- och drogpåverkan har det självfallet också i högsta grad. Ska vi ha en chans att hamna i närheten av den önskvärda 0-toleransen i fråga om trafikdödade måste vi alla skärpa oss. Inklusive polisen vad gäller trafikövervakningen. Ut och sätt dit lagöverträdarna, snälla polisen! De finns där så synliga, så synliga!

Sven-Erik Alhem är samhällsdebattör och tidigare överåklagare. Ordförande i Brottsofferjourernas Riksförbund.

Om artikeln

Publicerad: 2012-09-21 06:00
Kategori: Krönika
Taggar: Alkohol liv Trafik