När ni läser den här krönikan så har vi gjort det. Vi har fått de ?två stora? att gå i samma demonstrationståg. Det är troligtvis första gången som Sveriges Åkeriföretag och Transportarbetareförbundet gör det.
Jag har goda förhoppningar om det här – men vi hade inte lyckats om inte Freddy Welle, Thomas Morell, Martin i Mellby, familjen Ericsson i Alingsås och Jerry och Maria Christiansson (med flera) hade ställt upp med sitt oerhört hängivna engagemang. Av hela mitt hjärta tackar jag er å vägtransportbranschens vägnar. Ni utgör tillsammans ett gäng helt fantastiska kamrater.
Ett minst lika stort tack till alla som ställde upp i demonstrationståget, som trotsade kylan och gjorde den 1 december till en minnesvärd dag, som gav eko i media av alla slag.
Läs mer om vår demonstration på sidorna 4 och 5 i den här tidningen.
Spela in dialogen
Jag har flera gånger tidigare skrivit om att poliser är så svåra att ha att göra med. På sista tiden har jag fått fler belägg för det påståendet. Vid ett flertal kontroller i bland annat Göteborg och i Strängnäs har det, enligt kollegor som jag har pratat med, visat sig att chaufförer har fått böter för rena bagateller. Och att om vederbörande inte erkänner på plats har polisen hotat med att det ”bara blir värre”.
Jag har tidigare även sagt att ni ska ta upp er mobiltelefon och antingen ringa upp en kamrat eller starta inspelningen. Jag uppmanar er återigen göra det om det skulle behövas. Om ni känner att ni inte hinner med att ringa eller spela in, kan ni helt enkelt bara lämna över bilnycklarna till polisen och begär att han eller hon beställer en taxi åt er. Det är mitt förslag.
Jag tycker det är ganska jobbigt att behöva skriva det här. Jag har själv kommit i kontakt med flera poliser som verkligen lägger ner själ och hjärta för att alla ska behandlas lika. All heder till dem. Däremot har vi den där skaran av myndighetsutövare som aldrig kan tänka sig att visa medkänsla – och som på så vis riskerar att sätta rättssäkerheten ur spel.
Blir mörkrädd
Nu är vintern här med besked. Snö, halka och bekymmer i långa banor. Men vi kan ju se fram emot den 1 januari, då vinterdäckslagen börjar gälla. Eller? Var det verkligen en lag vi fick?
Enligt min uppfattning lär den nya lagen tyvärr bli ganska uddlös. Åtminstone om man läser hur Transportstyrelsen tolkar den. Man blir nästan mörkrädd. Vad är det egentligen för folk som jobbar i den församlingen?
Inga som verkar kunna något om vårt yrke. Den saken är ju klar i alla fall.
Hur vore det egentligen om dessa tjänstemän tog sig ner till vår ”nivå” för att kolla upp hur det egentligen förhåller sig i verkligheten?
När du får den här tidningen, är vi mitt uppe julhelgen. Jag hoppas att du får tillfälle att varva ner och njuta lite. Många ”Svenssons” glömmer så klart bort att en hel del yrkesförare är igång även då de flesta sitter och väntar på tomten. Men vi som läser Proffs och som sysslar med godstransporter är fullt medvetna om den samhällsnytta ni gör som firar julen i lastbilen. En extra god jul och ett extra gott nytt år till er! Och tänk på att det alltid finns någon som väntar på dig.
Så kör försiktigt!