Kampen går vidare…

Så har vi ?sparkat igång? ett nytt verksamhetsår, med allt vad det innebär. Vi i TIA kommer inte att ligga på latsidan i år heller. Vi kommer att ta än hårdare tag i kampen mot sådant som vi tycker är fel och som inte anses vara schyst i vår bransch.

Vi fortsätter med den drucknes envishet att försöka skapa sammanhållning för att på så sätt bli starkare i vår utsatta situation i chaufförs- och åkerinäringen. Men vi känner samtidigt att stödet kunde ha varit betydligt större från båda dessa ”näringar”. Responsen kunde ha varit oerhört mycket bättre.
Alla vet vi, att om vi för en stund hade parkerat våra fordon, hade också hela Sverige stannat. Men om ett sådant tilltag ska få någon effekt, måste vi känna att alla också är med noterna.
Tänk er att vi hade stått stilla i en vecka, då hade vi verkligen fått folk att förstå vad vår verksamhet betyder för alla och envar. Att vi på något sätt utgör navet för många samhällsfunktioner.

Hur tänkte man?

På något sätt måste det bli ett stopp för alla nya (och gamla) lagar och pålagor som stiftas – och har stiftats – av människor som uppenbart inte har den ringaste aning om vad lastbilar och transporter innebär för ett välmående samhälle. Så känns det i varje fall.
Ta till exempel det senaste, vägtullarna i Göteborg. Man undrar ju hur man tänkte där egentligen. Hur dumma får de som bestämmer i vårt samhälle egentligen bli?
Förlåt mina hårda ord, men jag börjar på allvar att tappa tron på de som styr vårt land. Det känns som att Sverige håller på att säljas ut till ”högstbjudande”. Och det värsta är, att om man lyssnar på oppositionen så blir man inte ett dugg gladare.

Lika villkor

Ja, jag är negativ. Men det innebär samtidigt, på något märkligt sätt, att jag får ännu mer arbetslust vad gäller mitt engagemang i TIA. Jag och mina kollegor kommer även i fortsättningen att opponera oss och ifrågasätta märkliga beslut och ageranden. Vi måste, precis som vi bland annat sade i Göteborg den 1 december i fjor, fortsätta kämpa för att skapa konkurrens på lika villkor. Alla måste förstås förstå att detta inte enbart är ett problem i vägtransportbranschen, det gäller i många andra branscher – och de områden som hittills varit fredade bör nog inte andas ut och blåsa faran över. Jag är tämligen säker på att fler yrkesgrupper kommer att stöta på liknande problem som vi om man inte är på sin vakt.

Var ska vi ses?

Nu över till ett annat och betydligt trevligare ämne. Just nu lägger vi upp planerna för vilka evenemang som vi ska finnas representerade på i år.
Det första blir Närke Vans & Truckmeet i Örebro. Och helgen efter drar vi till Stockholm- och Queen of the Road Truck Meet i Älvsjö. Därefter ska vi försöka beta av så många vi hinner med – och det blir ju definitivt ytterligare ett antal.
Jag och några andra ”nostalgiska gubbar” har även funderat på att göra ett slags ”återträff” för gamla kuskar och åkare. Vare sig man har varit med i gamla TIA eller inte, alla är välkomna. Men detta är fortfarande bara i ett mycket tidigt idéstadium, så om någon känner för att delta eller som kanske har några förträffliga idéer på hur man kan genomföra en sådan träff, vore vi tacksamma om ni ville höra av er. Maila eller ring – och vi finns ju på Facebook också.
Nu vill jag avslutningsvis vädja till er alla att ta det lugnt på vägarna. Tänk på, att det alltid finns någon som väntar på dig!

Om artikeln

Publicerad: 2013-01-25 06:00
Kategori: Krönika
Taggar: Göteborg TIA vägtullar