Jag tror att jag vet det!
Efter att lämnat polisen trodde jag att telefonen skulle tystna. Inte, jag får rätta till och biträda där rättsväsendet inte ställer upp.
Nu håller jag på med misstänkt ?skimmning? där bensinbolaget kräver en åkare på över 300 000 kr och hävdar att åkaren varit oaktsam. Kolla vad ni har era bensinkort!
Jag håller på och biträder vid en dieselstöld på 8 000 liter och en på 9 000 liter.
Vart tar de cirka 7 miljoner liter diesel vägen som stals under 2011? Jag tror att jag vet. Det finns ett antal domar där utländska lastbilschaufförer har ställts till svars för stölder mellan 1 500 – 4 000 liter diesel. I dessa utredningar har det framkommit att de utländska lastbilarna har varit utrustade med specialpumpar för att pumpa in och ut diesel. Pumpen är placerad mellan drivaxlarna på lastbilarna. I vissa fall fastrostade.
Under rådande konkurrensläge, så kommer denna typ av brott att öka. En utländsk chaufför får en bunta pengar i handen av sin ”speditör” när han kommer till Sverige och det som blir över av dessa pengar får han behålla.
Man kan då misstänka att dessa underbetalda chaufförer tar tillfällen att dryga ut sina små inkomster genom att skaffa diesel på ett olagligt sätt.
Det går att skydda sig mot dieselstölder, men det gör ni inte! Hur vet jag det?
Hemsida på gång
Genom kontakter med leverantörer av larmutrustningar som hindrar dieselstölder, så har jag min klara uppfattning. En kostnad mellan 5000 – 8000 kr är för dyrt för er. Vad kostar det att fylla en tank med diesel?
Ni chansar hellre än att förebygga. Hur mycket kostar motivlacken på er lastbilar?
Ni överlåter ansvaret för dieselstölder på andra, för ert bristande intresse att förebygga dieselstölder.
Gå in på Stöldskyddsföreningen hemsida. Där får ni en massa tips hur ni ska skydda er mot dieselstölder.
Tillsammans med två f.d. studenter från Handelshögskolan i Göteborg, numera civilekonomer, håller vi på med att ta fram en hemsida som kommer att handla om hur ni ska skydda er mot dieselstölder och hur det ser ut med denna typ av stölder i hela landet. Enligt senaste statistik från Polisen, fortsätter dieselstölderna att öka. Syftet med hemsidan är att belysa problemet med dieselstölder. Tillverkarna av lastbilar gör det mycket enkelt för de kriminella genom att placera tankarna lättillgängligt och tillverka tankarna i material som är lätta att forcera. När bilden klarnar över hur stort problemet är med dieselstölderna, kanske tillverkarna börja leverera mer säkra tankar.
Gräver egen grav
Det var bra att Uppdrag granskning (UG) tog upp problemet med dieselstölderna och levnadsförhållandena för de utnyttjade utländska chaufförerna. UG är bra, men efter ett par veckor har inslaget glömts bort och något annat intressant tar uppmärksamheten. I samband med inslaget i UG skrev ett antal åkare i Sverige och jag, en debattartikel som refuserades i Dagens Nyheter, men som kom in i Svenska Dagbladet. Den artikeln har fått genomslag och debatten runt den svenska åkerinäringen sker nu i de ”fina salongerna”. Det är genom media ni kan komma vidare i er strävan att få den svenska åkerinäringen att överleva. Jag förstår att alla vill ha betalt för sitt utförda arbete, men när kraven blir för stora, då tar andra över ert arbete och vi gräver själva en grav för den svenska åkerinäringen.