Detta hopplösa väntande och vältande av frågor och svar gör mig och många andra både frustrerade och nedstämda? Frågan är, vad görs i maktens korridorer för att rädda svensk åkerinäring? Varför säljer man så fegt ut oss och vår näring till lägstbjudande? För det är precis vad man gör idag.
Jag har en känsla av att vi i vägtransportbranschen måste bli mer taktiska. Fler chaufförer och åkare måste vara beredda på att fatta pennan (eller för alla del, tangentbordet) och skriva till sina politiker och efterfråga någon form av handlingsplan. Det kommer snart ett val och då har vi en chans att förändra det politiska etablissemanget. Om det nu skulle råka finnas ett parti som är medvetna om det dränage av skattepengar som nu sker, vill säga.
Vi kan både tillsätta och avskeda politiker – tänk på det!
Tydligare presentation?
Många av er har antagligen besökt någon av årets många lastbilsutställningar. Själv har jag hunnit med två. Anderstorp och Mantorp. Båda två var väldigt trevliga på alla sätt. Många fina ekipage och många som anstränger sig till max för att upprätthålla skicket på sina ekipage.
Och i Mantorp hade vi en politikerdebatt. Men att ha debatter på den här typen av tillställningar kan så klart vara en viss nackdel i vår gemensamma strävan att få gehör för våra ”lönsamhetsproblem”. Åtminstone hos folk som inte normalt vistas i den miljön. Jag har från vissa håll fått höra att åkeribranschen måste vara lukrativ ”när ni har råd att lägga ut hundratusentals kronor på lack och inredningar”.
Jag själv vet ju så klart hur det ligger till. Jag vet hur det är med sponsring och de rena PR-ändamålen för företag och dylikt. Jag vet vilka som inte unnar sig semestrar, båtresor med mera. Men försök förklara det för folk som inte ens begriper att dieselstölder och illojal konkurrens är skadligt både för branschen och för Sverige i stort.
Vi kanske borde bli tydligare i när vi presenterar våra fordon på utställningarna? Och kanske ska rena showtruckar inte heller tävla i samma klass som fordon som går i daglig trafik?
Jag tror ärligt talat att det måste till ett nytt tankesätt. Vi måste börja tänka ”bredare”.
Och sedan vore det ju trevligt om våra ”bruksfordon” fick tävla mot varandra på samma villkor. Visst måste vi ju ha showbilar att njuta av, men just bruksfordonen är ju något av ett hantverk att hålla i gott skick. Tycker jag!
Paneldebatt i Mantorp
Nåväl – vi backar tillbaka till Mantorp igen. Där hade vi som sagt en liten politikerdebatt. Från politiskt håll medverkade socialdemokraternas Lars Mejern Larsson och Sverigedemokraternas Tony Wiklander. Även Henrik Sternberg, ansvarig för cabotagestudien, satt i panelen. Med flera.
De flesta frågorna gällde vår överlevnad och vad som kan göras åt det växande problemet med företag som går omkull och chaufförer som blir arbetslösa på grund av den snedvridna konkurrenssituationen. Sorgligt nog saknades det deltagare i panelen från regeringssidan. Det gjorde att debatten gärna blev lite enkelspårig. Men trots det, ansåg vi att det blev en konstruktiv debatt som avslutades med en deklaration om att det kommer att bli ett nytt debattförsök i Jönköping, på Elmia 2014. Och då hoppas jag att ni alla ställer upp och är på plats!
Nu återstår för mig att önska er en riktigt trevlig månad, vi ses i nästa nummer av Proffs. Till dess, tänk på att det alltid finns någon som väntar på dig!
Och tänk även på att hösten och minusgraderna är i antågande!