Låt dem darra i knävecken när de ser en polismössa

En liten notis i en tidning: ?Lastbilschaufför körde rattfull? väcker inte mycket uppseende trots att riskerna är enorma. Alla påverkade förare i trafiken är naturligtvis farliga. Oavsett om de är drog- eller alkoholpåverkade och oberoende av vilket fordon det gäller. Men föraren i ett tungt fordon som gör minsta misstag under färd kan totaleliminera till exempel en mötande personbil.

I det aktuella fallet hade flera bilister på E4 i Jönköpingsområdet sett att lastbilen framfördes vingligt på motorvägen och larmade polis. Polisen ryckte snabbt ut och stoppade föraren. Kontrollen visade – hör och häpna – på 2,9 promille alkohol i blodet. Sådana förare ska bort från trafiken! Oavsett om de sitter som förare i en lastbil eller personbil. De flesta av oss vill se en intensifierad trafikkontroll från polisens sida så att riskerna att åka fast ökar. Inte bara för fulla förare utan också för annan hänsynslöshet och aggressivitet på vägarna. Där finns massor att göra och likväl ser vi så få poliser där. Sorgligt.
Så lite beröm åt polisen. Transportnäringen har uppenbara problem med de många dieselstölderna. Nu tar polisen i med hårdhandskarna och har startat en rikstäckande satsning mot dieseltjuvarna och mot den efterföljande brottsligheten. Utmärkt! Gå på i ullstrumporna och jaga även köparna av den stulna dieseln med blåslampa! De som köper billig diesel ska få veta att de lever. Låt dem alla darra i knävecken och känna oro varje gång de ser skymten av en polismössa.

Truckproblem

Ett arbetsmiljöproblemområde vi inte talar så ofta om som vi borde är arbetsskador där truckförare är inblandade. Det är höga säkerhetskrav som måste ställas på förarna av dessa fordon, som på ofta små ytor under stressiga lastförhållanden ska arbeta där också andra människor uppehåller sig. Truckar finns på många arbetsplatser i landet. Många chefer borde oroa sig över den ibland undermåliga utbildning deras truckförare genomgått. Det räcker inte med att kunna visa upp en stilig dokumentation om den inte motsvarar en verklig och meningsfull utbildning. Har förstått att det finns lycksökarutbildningsföretag i branschen som med en ”billig” utbildning på några få timmar förutsätts ge en tillräckligt hög arbetsmiljösäkerhet.
Tänk efter! Många på arbetsplatsen är berörda. Så ock den övergripande ansvarige chefen för såväl den grundläggande som den fortlöpande kompetensen hos truckförarna på plats.
Vid en jämförelse med familjen. Vilken förälder skulle sätta ett barn att köra omkring med en åkgräsklippare? Sådana finns väl knappast? Eller?

Brottstät miljö

Så till en av mina käpphästar. Trafiken är en brottstät miljö. Likväl är anmälningsbenägenheten bland allmänheten låg så länge det inte inträffat en trafikolycka eller det gäller en misstänkt rattfylla. Varför? Ja, möjligen spelar det in att vi aldrig hör polisen locka oss att anmäla flagranta trafikbrott som förekommer när det gäller till exempel narkotikabrott. Polisen borde ha en välkomnande attityd till dem som ringer och rapporterar iakttagelser om brott i trafiken. Så att polisen exempelvis kan rycka ut och få stopp på en vettvillig framfart.
Vill gärna också passa på att ge polisen i Östergötland beröm för er enträgna trafikövervakning! Tänk om polisen var lika flitig inom andra områden! Då hade vi kanske sett färre på E4 fara fram i rasande farter. Utan att de anmäls av allmänheten som blir omkörda. Förarna i de omkörda fordonen hinner inte läsa av registreringsnummer. Ens.

Om artikeln

Publicerad: 2013-09-20 06:00
Kategori: Krönika
Taggar: Dieselstöld promille rattfull