Efter en något förlängd julledighet här i min lilla krönikehörna, är jag åter på plats.
På senare tid har jag läst en hel del reportage, bland annat i tidningen Proffs och på tidningens hemsida, om alla skumraskaffärer som vår bransch tycks suga åt sig som en magnet i järnfilspån.
Även om reportagen handlar om skrupelfria ”företagare” – och chaufförer – blir jag glad å våra norska kollegors vägnar, över den handlingskraft man uppenbart har börjat visa prov på i vårt grannland.
Glädjen försvinner däremot ganska snabbt. Det räcker att man tittar ut genom fönstret, där jag sitter i min bil på svensk mark. Sverige, alltså rent politiskt, har tydligen inte förstått allvaret över huvud taget. Det är i så fall en väl bevarad statshemlighet.
Den svenska vägtransportbranschen tycks ha hamnat i en politisk solförmörkelse. Vi får det allt kämpigare i vår strävan att överleva. Varför har inte vår regering, med ett fåtal undantag, samma kampvilja som norrmännen vad gäller att upprätthålla lag och ordning?
Tänk att det ska vara så svårt att skapa ramar med tydliga konturer, som tydligt talar om vad som gäller. Det i kombination med ett rättsväsende som har kraft att agera när någon faller för frestelsen att ta ut svängarna. Och att det då får till följd att det kostar rejält med pengar om man blir ertappad. Alltså för alla – inte bara för oss svenskar!
Men grattis Norge, i alla fall?
Debattdags
Jag har hört att det ska komma några intressanta, politiska förslag framåt våren. Vår infrastrukturminister reser runt till olika åkeriföretag för att sätta sig in vår verklighet. Inte en dag för tidigt – fast å andra sidan, det är ju valår så frågan är hur seriöst menat hennes road trip är..?
Under årets Stockholm Truck Meet kommer tidningen Proffs, i egenskap av huvudsponsor, att anordna en politisk debatt. Många tunga namn kommer att vara där. Inte för att kasta skit på varandra, utan för att föra en vettig framtidsdialog.
Thomas Morell, SÅ i Skaraborg, ska vara moderator. Riktigt bra!
Socialdemokraterna representeras av Anders Ygeman. Det är tungt! Moderaternas representant är Sten Bergheden, en kunnig och hängiven politiker. Men varför i hela friden tvekar Catharina Elmsäter-Svärd? Det begriper jag inte! Eller, jo, det kanske jag gör? De blå har ju faktiskt valt att skicka en som verkligen vet vad vägtransporter går ut på och som är väl insatt i problematiken. Och det är jättebra.
Nya innegrejen
Just nu är det som bekant vinter. Det händer många otäcka olyckor i halkan på våra vägar. Men varför är det oftast utlandsregistrerade ekipage som står på tvären? Visst händer det så klart olyckor även med svenska fordon men övervägande ”procent” är faktiskt utländska. Dålig däckutrustning, tvåaxliga dragbilar och kanske dålig förarutbildning kan kanske vara en förklaring?
Till ”olyckskorparnas” försvar ska tilläggas att vår vinterväghållning har blivit katastrofalt dålig. Under alla mina år bakom ratten har jag nog aldrig upplevt en så illa skött halkbekämpning som i år.
Något som tycks ha blivit den nya ”innegrejen” är att i media uppmana folk att hålla sig hemma när ishalkan och snön slår till. Det blir ju billigare än att damma av saltbilen. Men är det rimligt att hela Sverige ska stanna för att det blir vinter? Vi har ju haft vinter i hur många trafikår som helst!
Nåväl, desto större anledning att lyda mitt råd:
Kör försiktigt och tänk på att det alltid finns någon som väntar på dig!