Fredagen den 28 februari kom det vi alla, eller åtminstone de flesta av oss, väntat på. Transportstyrelsens förslag som ska förbättra situationen för alla seriösa aktörer inom vägtransportbranschen. Ett förslag som ska ut på remiss ? för att senare (förhoppningsvis) klubbas igenom.
Det har tagit sin tid att få fram förslaget. Även om jag personligen tycker att det kunde gått betydligt snabbare, är det inte mycket att göra åt saken såhär i efterhand.
Nu ligger förslaget till allmän beskådan och min spontana reaktion är att det här är en ”halvmesyr”. Man kunde ju ha valt att ta tätare rygg på Norge i fråga om ”böter och straff”.
Inom ett år tror vår infrastrukturminister att förslaget ska vara omvandlat till lag. Bra om det sker, men en föga tröst för alla som kämpar med näsan i vattenlinjen.
Ursäkta om jag låter negativ. Visst är det bra att man vill ta hårdare tag, men varför denna långsamma takt och försiktiga bötestariff? Sätt rejäla böter. Det behöver ju inte drabba någon – det är bara att hålla sig inom lagens råmärken så kostar det inget alls.
”Falska yrkesförare”
Våren verkar ha kommit tidigt i år. Även om vintern har varit kortare än normalt, har det hunnit hända en hel del. Till exempel har vi förstått att det nu inte endast finns ”falska f-skattare” i vår bransch. Nu har det uppenbarats att vi även tvingas att umgås med ”falska yrkesförare”. Vi har under vintern kunnat läsa om det utbredda fusket med falska körkort, förarkort, YKB- och ADR-utbildningar. Detta – plus en ganska dålig standard på fordon och fordonsutrustning, gör att olycksrisken skjuter okontrollerat i höjden.
Samtidigt ser vi hur vår svenska polis fortsatt sätter fullt fokus på våra diodlampor och på minutöverträdelser på körtiden.
Men en outbildad, utomnordisk förare som inte ens vet hur man lägger på kätting eller manövrerar boggilyften – däri ser lagens långa arm tydligen inga som helst problem.
Vi i TIA har vid ett antal telefonkontakter försökt få till en dialog med ansvariga inom rikspolisstyrelsen men möts av en kategoriskt avisande attityd. ”Brist på tid”, är ett vanligt svar vi fått från myndigheten. Detta, anser vi, är inte okej. Och därför fortsätter vi att ringa, maila och skicka brev till rikspolisstyrelsen.
Vi ses den 17 maj
Lite senare i år är det dags för oss svenskar att gå till valurnorna. Då har vi chansen att ”betygsätta” vår nuvarande regering. Och på tal om politik – jag hoppas verkligen att du kommer till Stockholm Truck Meet den 16-17 maj. Speciellt då den 17 maj, som är en lördag. Då ska vi alla göra armkrok och ställa våra politiker och organisationer mot väggen.
Även om jag vet att en del av er är tveksamma till att hålla debatten på en lastbilsutställning, är alternativen inte så många. Det är inte helt enkelt att samla branschen – och tidningen Proffs har lagt stor energi på att ge oss detta tillfälle.
Som sagt, hoppas att ni kommer och att ni inte förkastar debatten innan den ens har varit. 2014 kommer antagligen att bli det absolut viktigaste valåret någonsin för svensk transportnäring.
Kör försiktigt
Ja, gott folk. Med dessa rader önskar jag och mina kollegor i TIA er en bra början på våren. Ta vara på stunderna med solsken och fågelkvitter, som nog snart är här på allvar. Och glöm inte bort – kör försiktigt – det finns alltid någon som väntar på dig!