Många med mig är oroliga över nedprioriteringen av polisens trafikövervakning. Allt färre poliser syns i trafiken och många har till exempel på E4 och E6 funnit sig kunna fastslå att fri fart råder i praktiken. Så blir det om risken att åka fast även för rejält flagranta hastighetsbrott är liten.
Nu har det börjat komma rapporter från erfarna poliser som ger anledning till ytterligare oro. Vad händer med trafikutredningarna efter ett ingripande med rapportering där den ertappade misstänkte föraren inte är villig skriva på en ordningsbot?
Rimligen får det inte löna sig att som misstänkt neka i sten och hoppas på att utredningsmaskineriet är så slappt att det misstänkta brottet aldrig blir föremål för lagföring.
För ve och fasa. Skulle detta vara verklighet kan vi räkna med att antalet som nekar och vägra skriva på O-boten kommer att öka. Därmed blir påfrestningarna på trafikutredningssystemet katastrofalt accelererande, som jag ser det.
Ett fall som intresserar mig mycket att följa upp i en senare krönika gäller en misstänkt flagrant vårdslöshet genom extrem hastighetsöverträdelse den 9 juni på Riksväg 21 inom Klippans kommun i Skåne. Där har både en synnerligen erfaren polisman och en lastbilschaufför gjort viktiga vittnesiakttagelser om två mc-förares rasande framfart i runt 200 km/h.
Den framfarten resulterade i en olycka med en traktorförare. Utredningen synes, såvitt jag erfarit, inte ha igångsatts direkt för att så tidigt som möjligt nå bästa möjliga utredningsresultat.
Jag kommer hursomhelst att nogsamt följa den vidare utvecklingen för att se vad slutresultatet blir. Härom återkommer jag i en senare krönika.
Vad som särskilt oroar mig är naturligtvis om vi dels har en minskad trafikövervakning av polisen dels allt sämre fungerande trafikutredningar med rapporter som bara blir liggande och där det kommer att ”löna sig” att chansa för ertappade misstänkta trafikbrottslingar att vägra skriva på ett ordningsföreläggande för att hoppas på att rapporteringen rinner ut i sanden utan att leda till lagföring.
Då är vi riktigt illa ute när det gäller den alltmer hänsyns- och normlösa framfarten på våra vägar. Om alltför många saknar respekt för trafikregleringen blir det på allvar djungelns lag som gäller. Det finns de som tycker att den redan är på plats.