Signaturen ?Åkare Åkessons? funderingar har vi till och från kunnat läsa om här i tidningen Proffs nättidning. Men nu är det slut med det. Åkesson har nu avvecklat sin verksamhet för gott. Här kan du läsa hans avsked till branschen...
Så här i sommartider sitter jag på verandan och funderar på mitt yrkesliv. Åkeriet är nu sålt och för egen del är det endast en vandring kvar fram mot ändhållplatsen. Frågan man ställer sig när man sitter här på verandan, blev det som man tänkt sig?
Vad är det för samhälle vi lämnar över till barn och barnbarn. Kan vi i vår generation vara stolta över det arv vi lämnar över?
Jag och alla andra i 50-talsgenerationen hade förmånen att växa upp i ett samhälle där det fanns framtidstro.
Skolan fungerade och det fanns jobb när man var klar med utbildningen. Bostad fanns att tillgå och man kunde flytta ut i eget boende så fort första jobbet var igång.
Visst fanns det både mördare och tjuvar även då, men det var i en helt annan division. Idag läser vi nästan dagligen om mord och skjutningar på öppen gata. Skolan levererar i allt för hög utsträckning analfabeter ut till ett väntande arbetsliv de redan från början är dömda att bli utanför.
Ungdomarna har ytterst begränsade möjligheter att hitta en bostad, å andra sidan är det inte lätt att hitta ett jobb heller.
Vägunderhållet lämnar en del övrigt att önska, järnvägen fungerar inte, polisen fungerar inte, sjukvården fungerar inte, de äldre svälter..!
Myndigheterna tycks ha tappat bort sina uppdragsgivares instruktioner då de uppenbarligen inte klarar sitt uppdrag.
Inte helt sant förstås, för Transportstyrelsen har hittat ett raffinerat sätt att pungslå de svenska åkerierna. De har nämligen skaffat ett dataprogram till sina datorer som snabbt och enkelt kan se om en förare missat att trycka på en knapp, glömt kortet i färdskrivaren eller tvingats köra några minuter för länge eftersom det saknas möjlighet att stanna och ta sin rast.
Trafikverket har nämligen börjat stänga ner rastplatser eftersom Trafikverket tycker det är för tidskrävande att städa dessa. De få rastplatser som finns kvar används av utländska åkerier som både ”bostäder” terminaler och uppställningsplatser. Det är nästan så man tror att Trafikverket och Transportstyrelsen tillsammans har hittat en metod för att säkerställa en viss inkomst till staten och att man också kan redovisa ett statistiskt resultat gällande överträdelser.
I denna röra vägrar jag att bedriva mitt företag och därmed är min åkarkarriär över, för gott!
Med önskan om en trevlig sommar.
Åkare Åkesson, Åkarstad