Klockorna ringde in nya året, det år som snart ska ringas ut. Vad som väntade Här stannar Sverige, HSS, under 2017 var bortom vår fantasi. Inbjudningar började strömma in, utställningar blandades med mötesinbjudningar. Det skulle krävas mycket av oss för att allt skulle fungera.
Admingruppen tog in ett antal moderatorer som hjälp, något vi pratat om under en tid. Det viktigaste är ändå alla som stödjer oss i vårt arbete, utan er alla skulle inte jobbet kännas lika givande.
Många är det som hjälpt oss framåt, och representerat HSS på olika sätt. Från syd till norr har det hänt saker. Vi som står som admin i gruppen har med hjälp av moderatorerna under året, försökt att sätta ord på det vi snappar upp från branschen. Sedan är det så att inte alla kanske tycker vi tagit upp rätt saker. Man kanske inte heller tycker att mycket, eller rentav inget, har hänt.
Det som vi nog anser är det största som hänt HSS under året, är att vi blivit rådfrågande instans till Transportstyrelsen, något vi inte alls trodde skulle kunna inträffa.
Vi har, vid ett flertal tillfällen, haft möten med diverse andra organisationer, där vi har haft diskussioner kring beställaransvar, kör- och vilotider och sanktionsavgifter. En annan diskussion har gällt färdskrivare, till exempel hur vi ser på straffsatserna när man ertappats med att ha manipulerat färdskrivare. Vi har även tagit upp frågan kring nyttjanderättsavtal och tolkningen av dem.
I Norrbotten har HSS haft representanter hos Norrbottens handelskammare för att informera om vårt arbete. Där har man tagit upp dels det vi jobbar på i stort, men även mer lokala problem vilket är bra då dessa skiljer sig beroende på vart i landet vi verkar.
Vi har besökt utställningar i massor. Från Gällivare i norr till Degerhamn på Öland i syd. De största har varit Mantorp trucking festival och Stockholm Truck Meet.
Under utställningarna har vi mött massor med folk. Vi har fått frågor och fått tagit del av tankar från folk i branschen, men också från andra människor.
På Vårgårda truck meet slöt vi ett samarbetsavtal med TIA Norge som vi därefter har utbytt tankar och idéer med under året.
Vi blev även inbjudna till fler utställningar, vilket vi ser som positivt. Tyvärr får vi lämna återbud till flertalet arrangemang då ekonomi och familjeliv inte alltid stämmer med vad vi skulle vilja göra.
Vi har också haft möten med olika politiker. November började med ett möte med Jens Nilsson (S) från EU. Den 15/11 var det dags för möte i Stockholm, vilket blev speciellt såtillvida att det var första gången som alla admins träffades för första gången.
På ett lite café samlades vi över en kopp kaffe, och pratade om vad som skulle ske under dagen då ett möte med infrastrukturminister Tomas Eneroth stod på agendan.
Samma dag möttes vi upp av Johan (M) i riksdagshuset. Johan är sakkunnig åt Jessica Rosencrantz (M). Efter att ha gått runt i korridorer och trappor började nästa möte.
För två av oss återstod ytterligare ett möte den här dagen. Ett givande möte med en för branschen känd person – Tommy Pilarp. Alla tycker kanske inte det låter som en bra idé.
Vi tyckte däremot att det var bra att ”känna honom på pulsen” och lyssna på hur han såg på branschen och problemen som vi ser.
Under de sista dagarna i november bjöds vi in till ett möte i EU-parlamentet i Bryssel. Det var Peter ”Nalle” Lundgren (SD) som stod för värdskapet. Med på mötet var även flera andra personer och organisationer från Sverige. Även vår italienska motsvarighet, Agora 2.0 MT, som representerades av Srdjan Sergio Grujic, var med på mötet. Så också vår andra EU-parlamentariker i transportutskottet, Jens Nilsson (S).
Tidningen Proffs medverkade också i Bryssel, som enda branschtidning, vilket betyder att ni kan läsa mer om mötet i tidningens decemberutgåva.
Vi backar tillbaka till april. Något av det första som syntes ”utåt” var kortegen som HSS Skövdegrupp anordnade den 29/4. Som talare i Skövde hade Monica Green (S), Sten Bergheden (M) och vår egen Freddy Welle bjudits in.
Året avslutades med en kortege under HSS Blekinge/Skånes regi. Det blev ett bra avslut på året. Sören Johansson, en för branschen känd trafikpolis från Helsingborg, pratade om branschen och hur den ser ut sett ur polisens synvinkel. Önskemål om att fler chaufförer och åkare hade deltagit fanns från flera håll, men det blev ändå ett bra avslut på året.
Något har vi säkert glömt att nämna i den här krönikan och det ber vi i så fall om ursäkt för. Även sådant vi eventuellt har missat är viktigt i kampen för branschen, där alla insatser värderas mycket högt.
Nu ser vi fram mot ett nytt år fyllt av olika event och möten. Så från oss alla till er alla: Gott Nytt År!
Här stannar Sverige